شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– روابط عمومی که گاهی اوقات با نام اختصاری PR نیز خوانده میشود از تکنیکهاییست که به طور غیرمستقیم در مصرفکنندگان احتمالی، آگاهی، میل، ترجیح یا تقاضای خرید ایجاد مینماید.
و در تعریفی دیگر، همان طور که در مقالهی «روابط عمومی چیست؟» گفتیم:
روابط عمومی یعنی مدیریت کردن جریان اطلاعات بین این دو: ۱) افکار عمومی ۲) سازمان شما، به صورت دو سویه
حال ببینیم که چه زمانی و چگونه از روابط عمومی استفاده کنیم؟ با Modir TV همراه باشید:
معمولا در چه شرایطی از روابط عمومی استفاده میکنیم؟
در بسیاری از شرایط، نمیتوان به طور مستقیم در مورد یک کالا اطلاعرسانی و یا تبلیغات نمود، مانند:
حالت ۱) هنگامی که قوانین جامعه و مقررات دولتی اجازهی تبلیغات مستقیم را ندهد؛ مثل اطلاعرسانی در مورد سیگار در ایران.
حالت ۲) در مواقعی که ماهیت کالا به گونهای باشد که تبلیغات مستقیم در مورد آن موفق نباشد؛ مثل اطلاعرسانی در مورد یک نوع داروی جدید.
حالت ۳) در صورتی که اخلاق و ارزشهای حاکم بر جامعه با اطلاع رسانیدر مورد یک کالا یا خدمات تعارض داشته باشد؛ مانند اطلاعرسانی در مورد قرصهای جلوگیری از بارداری یا لباسهای شب.
حالت ۴) وقتی که بنگاه بخواهد ذهنیت و عقیده رایج در مورد یک کالا یا بنگاه را عوض کند یا بهبود بخشد.
حالت ۵) در شرایطی که فقط فروش مطرح نیست بلکه اعتبار بنگاه و بالابردن منزلت و موقعیت آن در سطح ملی مطرح است.
چگونه از روابط عمومی استفاده میکنیم؟
در این شرایط با اجرای برنامههایی مانند موارد زیر، میتوان ذهنیت افراد جامعه را نسبت به کالا یا خدمت خاصی تغییر داد و شهرت و معروفیت برای آن کالا یا خدمات ایجاد کرد:
ایراد سخنرانیهای علمی
برگزاری سمینارها
برگزاری کنگرهها
انتشار گزارشهای تحقیقی
انتشار نشریات مخصوص (بولتنها)
حمایت از مسابقات ورزشی به صورت پرداخت هزینههای آنها
توجه به امور خیریه
توجه به امور اجتماعی
و…
همچنین میتوان با خلق زمینههای مناسب فکری و عاطفی نسبت به یک بنگاه یا کالا امکان موفقیت آن را در آینده فراهم نمود.
منابع:
کتاب «تبلیغات به زبان ساده»، دکتر محمد بلوریان تهرانی، نشر بازرگانی
وبسایت Forbes
Norman A. Govoni. Dictionaty of Marketing Communications, Sage Publication, London 2007
منبع: http://modir.tv
|
دیدگاهتان را بنویسید