×
×

گفتگو با بنیانگذار حرفه روابط عمومی فیلم در سینمای ایران

  • کد نوشته: 1171
  • یکشنبه, ۲۴ام دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روشنایی، بازیگر و بنیانگذار حرفه روابط عمومی فیلم در سینمای ایران با اشاره به اهمیت پژوهش در روابط عمومی گفت که حرفه روابط عمومی در سینما فاقد کتاب‌های آموزشی و پژوهشی است. شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– روشنایی، بازیگر و بنیانگذار حرفه روابط عمومی فیلم در […]

  • شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روشنایی، بازیگر و بنیانگذار حرفه روابط عمومی فیلم در سینمای ایران با اشاره به اهمیت پژوهش در روابط عمومی گفت که حرفه روابط عمومی در سینما فاقد کتاب‌های آموزشی و پژوهشی است.

    شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) روشنایی، بازیگر و بنیانگذار حرفه روابط عمومی فیلم در سینمای ایران با اشاره به اهمیت پژوهش در روابط عمومی گفت که حرفه روابط عمومی در سینما فاقد کتاب‌های آموزشی و پژوهشی است.

     

    روشنایی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: من پست روابط عمومی در فیلم‌های سینمایی را در سال ۱۳۷۵ با فیلم «معجزه خنده» به کارگردانی یدالله صمدی ایجاد کردم. 

    وی در پاسخ به این سوال که «آیا قصد دارید شرح و توضیح حرفه روابط عمومی در فیلم و تجربیات خود در این حوزه را در قالب یک کتاب منتشر کنید؟» گفت: هر زیر مجموعه یا بخشی از سینما قابلیت چاپ کتاب را ندارد؛ هر چند ماندگاری این حوزه نیازمند انتشار کتاب است. 

    روشنایی افزود: معرفی فعالان حوزه روابط عمومی فیلم نیز می‌تواند هم از طریق انتشار کتاب و هم از طریق سایت و انجمن صنفی این حوزه انجام شود. برخی موضوعات خاص نیز در این حوزه مانند تاثیر تبلیغات بر فروش‌ فیلم‌ها در جریان‌های سینمایی ایران، نیازمند پژوهش و انتشار کتاب است. 

    این بازیگر در ادامه با اشاره به لزوم پژوهش در زمینه تاریخ و نحوه ظهور و علم روابط عمومی گفت: من به تازگی به این نتیجه رسیدم که باید درباره موضوع روابط عمومی و ظهور و زوال این حرفه در جریان‌های سینمایی در ایران کار پژوهشی انجام شود؛ چرا که سینما برای زنده ماندن نیاز به مخاطب دارد و جذب مخاطب نیز به اطلاع‌رسانی درست باز می‌گردد. 

    وی همچنین با اشاره به دلایل کم شدن مخاطبان فیلم‌های ایرانی گفت: در مناسبات سینمایی ایران معمولا تهیه کننده فیلم سود خود را در مرحله تولید دریافت می‌کند و همین مساله باعث شده تا فعالیت و حتی هزینه‌ای برای تبلیغات فیلم انجام ندهد که چرایی این مساله نیازمند پژوهش است. 

    روشنایی در ادامه اظهار کرد: من تاکنون صرفا توفیق مطالعه کتاب را داشتم و فعالیتی در زمینه نشر کتاب نکردم. یک بازیگر و یا فعال روابط عمومی فیلم باید مطالعات بسیاری در حوزه‌های مختلف اعم از کتاب‌های حوزه‌های ادبیات، فلسفه، دین و مذهب و جامعه‌شناسی داشته باشد و من تاکنون توانسته‌ام در این باره مطالعه کنم.  شاید هم به دلیل فعالیت بسیار ژورنالیستی نتوانسته‌ام در زمینه ترجمه و یا تالیف کتاب کاری انجام دهم. روزمره گی ما روزنامه‌نگارهای قدیمی سبب شده که برخی از ما همان روزنامه‌نگار باقی بمانیم. 

    روشنایی متولد ۱۳۳۶ تهران، بازیگر سینما و تلویزیون است. او در سال ۱۳۷۵ به عنوان بنیانگذار حرفه مدیر روابط عمومی در سینمای ایران در فیلم «معجزه خنده» به کارگردانی یدالله صمدی شناخته شد. 

    از میان آثار شاخصی که روشنایی مدیریت روابط‌ عمومی آن‌ها را بر عهده داشته است می‌توان به؛ «شب‌های روشن» کارگردان فرزاد موتمن، «باغ فردوس، پنج بعد از ظهر» کارگردان سیامک شایقی، «ایستگاه مترک» کارگردان علیرضا رییسیان، «سارای» کارگردان یدالله صمدی، «شبانه» کارگردان کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار، «پستچی سه بار در نمی‌زند» کارگردان حسن فتحی، «مومیایی ۳» کارگردان محمدرضا هنرمند و «هفت ترانه» کارگردان بهمن زرین‌پور، اشاره کرد. 

    روشنایی از سال ۱۳۶۷ به عنوان مسوول تبلیغات و اشتراک در مجله فیلم مشغول به کار شد و پس از آن در نشریات مختلفی مانند گزارش فیلم، سینما، سروش، هم میهن، خرداد، فتح، سینمای‌نو و چند نشریه دیگر به فعالیت خود ادامه داد. 

    او همچنین بازیگری در سینما را سال ۱۳۷۲ با بازی در فیلم «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد و تاکنون در سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری مانند «نارنجی پوش»، «جایی نزدیک به زمین»، «دموکراسی تو روز روشن»، «شوکران»،‌«مومیایی ۳»، «روز شیطان»، «خواهران غریب»، «سارا» و «آدم برفی» و همچنین سریال‌های «کلاه پهلوی» و «سریال نفوذ» به ایفای نقش پرداخته است.

     

     

     

     

    https://dailypr.ir/?p=1171
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *