تهران، ۲۵ مهر ۱۴۰۲ – رییس انجمن متخصصان روابطعمومی، در گفتوگو با خبرنگار “شارا” از برگزاری هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی در نیمه دوم آبان ۱۴۰۲ خبر داد.
مهدی باقریان در این مصاحبه از انتشار ویژهنامه راهنمای استانداردهای نشریه داخلی خبر داد و گفت: «یکی از برنامههای مهم این جشنواره، انتشار ویژهنامه راهنمای استانداردهای “نشریه داخلی” است.»
وی همچنین از انتشار کتاب «استانداردهای انتشارات روابطعمومی» خبر داد و گفت: این کتاب شامل اطلاعات و نکات مهمی در مورد نحوه طراحی، تولید و توزیع انواع محتوای انتشاراتی در روابطعمومی است. این کتاب میتواند به روابطعمومیها و مدیران شرکتها و سازمانها در تولید محتوای موثر و باکیفیت کمک کند.
باقریان در بخش دیگری از گفتگوی خود گفت: «از همه روابطعمومیها و علاقهمندان به حوزه انتشارات دعوت میکنیم که در هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی شرکت کنند.»
در ادامه این مصاحبه، رییس انجمن متخصصان روابطعمومی به سوالات خبرنگار شارا پاسخ داد:
لطفاً جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی را معرفی کنید و به ما بگویید تاکنون چه دستاوردی داشته است؟
جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، یک رویداد سالانه است که توسط انجمن متخصصان روابطعمومی برگزار میشود. این جشنواره فرصتی برای متخصصان روابطعمومی از سراسر کشور است تا آثار خود را در زمینههای مختلف انتشارات به بوته داوری بگذارند. هدف از برگزاری این جشنواره، ارتقای سطح کیفی و کمی انتشارات روابطعمومی، شناسایی و معرفی آثار برتر و تشویق روابطعمومیها به تولید محتوای حرفهای و موثر است.
تاکنون، این جشنواره در ۱۷ دوره در ۱۱ بخش مختلف، از جمله برنامه انتشاراتی، ادبیات، انتشارات اصلی (چاپی و الکترونیکی) (کتاب، بروشور و کاتالوگ، ویژهنامه)، هنرهای تجسمی/ بصری، رسانههای دیداری و شنیداری، رسانههای دیجیتالی، تبلیغات مکتوب، تحلیل محتوا، کارشناس برتر انتشارات روابطعمومی و نحوه ارایه آثار برگزار شده است.
آیا میتوانید توضیح دهید که چگونه جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی بر حوزه انتشارات تأثیر گذاشته است؟ آن تاثیرات چه بوده و الان در کجای کار ایستادهایم؟
جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی تأثیرات مثبتی بر حوزه انتشارات داشته است. این جشنواره باعث شده است که روابطعمومیها به اهمیت انتشارات در حوزه روابطعمومی بیشتر پی ببرند و به تولید محتوای حرفهای و موثر توجه بیشتری داشته باشند. همچنین، این جشنواره باعث شده است که استانداردهای انتشارات روابطعمومی در کشور ارتقا پیدا کند.
در ۱۸ سال گذشته آثار زیادی به دبیرخانه جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی ارسال شده این روند را به لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی میکنید؟
جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، فرصتی برای فراهم شدن بستر مناسب جهت عرضه آثار شاخص و تحرک بخشیدن به فعالیتهای انتشاراتی به لحاظ کیفی و کمی است. این جشنواره، میتواند باعث شود که روابطعمومیها به تولید محتوای بهتر و موثرتر توجه بیشتری داشته باشند.
همچنین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، فرصتی برای روابطعمومیها برای عرضه آثار خود و رقابت با یکدیگر است. این رقابت باعث میشود که روابطعمومیها به تولید محتوای حرفهای و موثر توجه بیشتری داشته باشند. همچنین، آثار برتر جشنواره، به عنوان الگویی برای سایر روابطعمومیها محسوب میشوند و میتوانند به ارتقای سطح کیفی انتشارات روابطعمومی در کشور کمک کنند.
با این حال، در ۱۷ سال گذشته آثار زیادی به دبیرخانه جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی ارسال شده است. این روند را به لحاظ کمی میتوان مثبت ارزیابی کرد، اما به لحاظ کیفی میتوان گفت که هنوز جای کار زیادی وجود دارد.
آیا میتوانید نمونهای از تجربه خودتان در مورد کارها و آثار خلاقانه جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی ارایه دهید؟ کدام اثر را دوست داشتید و در صورت امکان دلیل آن را هم بفرمایید؟
در مورد تجربه خود در مورد کارها و آثار خلاقانه جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، باید بگویم که با آثار بسیار خوبی در این جشنواره برخورد داشتم و گاهی اوقات برخی کارهای خلاقانه کوچک، جوایز بزرگ دریافت کردند. نحوه ارایه هم خیلی مهم است که متاسفانه در این حوزه هیچ پیشرفتی نداشتیم. با این حال در طول این سالها آثار زیادی بود که دوستشان داشتم.
اینترنت و فضای مجازی بر حوزه انتشارات بهویژه انتشارات در حوزه روابطعمومی چه تاثیراتی گذشته و ظهور و بروز آن کجاها بوده است؟
اینترنت و فضای مجازی فرصتهای جدیدی را برای انتشارات روابطعمومی فراهم کرده است. این فناوریها باعث شدهاند که انتشارات روابطعمومی به صورت گستردهتر و سریعتر انجام شود. همچنین، این فناوریها سبب شدهاند که روابطعمومیها با مخاطبان خود به صورت تعاملی ارتباط برقرار کنند.
آینده انتشارات روابطعمومی با توجه به نقش غالب هوش مصنوعی مولد را چگونه ارزیابی میکنید؟
معمولترین فعالیت روابطعمومیها در چترباتها، بعد از تولید ایده، تولید محتواست. ابزارهای هوش مصنوعی مولد میتواند به روابطعمومیها کمک کند تا محتوای خود را سریعتر و با کیفیت بالاتر تولید کنند. ابزارهای هوش مصنوعی مولد همچنین میتوانند به روابطعمومیها کمک کنند تا محتوای خود را شخصیسازی و با نیازهای مخاطبان خود بیشتر از گذشته سازگار کنند. علاوه بر این، این فناوریها باعث شدهاند که انواع جدیدی از انتشارات روابطعمومی مانند اینفوگرافیک، پادکست و ویدیو به وجود بیایند.
نظر شما در مورد هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی چیست؟ در صورت امکان در خصوص برنامهها و اهمیت هر یک از آنها توضیح ارایه دهید؟
نظر من در مورد هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی این است که این جشنواره میتواند یک رویداد مهم و تاثیرگذار در حوزه انتشارات روابطعمومی باشد. این جشنواره فرصتی برای روابطعمومیها فراهم میکند تا آثار خود را در معرض داوری قرار دهند و از نظرات متخصصان در این حوزه بهرهمند شوند.
مخاطبان انتظار دارند در مورد جزییات مانند زمان و مکان و همچنین نحوه برگزاری هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی اطلاعات بیشتری در اختیار آنها قرار گیرد و در صورت امکان به سخنرانان هم اشاره بشود؟
در مورد برنامههای هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، باید بگویم که این جشنواره شامل بخشهای مختلفی است که هر یک از آنها اهمیت خاص خود را دارند. یکی از بخشهای مهم این جشنواره، بخش مسابقه است که در آن آثار ارسالی توسط داوران متخصص ارزیابی و تجلیل میشوند.
در مورد زمان و مکان برگزاری هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، باید بگویم که این جشنواره در نیمه دوم آبان ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد. در حال حاضر، جزییات بیشتری در مورد زمان و مکان برگزاری این جشنواره اعلام نشده است.
ویژهنامه جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی به راهنمای استانداردهای «نشریه داخلی» اختصاص پیدا کرده و به نظر میرسد کار بسیار خوبی درآمده باشد در این خصوص اطلاعاتی به خوانندگان ما ارایه دهید؟
ویژهنامه هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی به راهنمای استانداردهای «نشریه داخلی» اختصاص پیدا کرده است. این ویژهنامه حاوی اطلاعات و نکات مهمی در مورد استانداردهای نشریه داخلی در نه شاخه: سرمقاله، مقاله، گزارش، خبر، صفحه خوانندگان، مصاحبه، تیتر، جلد و صفحهآرایی است. این ویژهنامه میتواند منبعی ارزشمند برای روابطعمومیهایی باشد که قصد دارند نشریه داخلی حرفهای و موثری تولید کنند.
در پایان اگر درباره جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی مطلبی دارید بفرمایید.
امیدواریم هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی با موفقیت برگزار بشود و بتواند نقش مثبتی در ارتقای سطح کیفی و کمی انتشارات روابطعمومی در کشور ایفا کند. درخواست من از روابطعمومیهایی که قصد شرکت در هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی را دارند این است که آثارشان را مطابق با استانداردهای جشنواره آماده و ارسال کنند.
انتهای پیام/
|
دیدگاهتان را بنویسید