×
×

روابط عمومی الکترونیک با استفاده از مدل AHP

  • کد نوشته: 1762
  • دوشنبه, ۲۵ام دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • ابوالضل دانایی- آرزو خسروانی- حمیدرضا کرکه آبادی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان – امروزه سازمان‌های پیشرفته با استفاده از قابلیت‌ روابط عمومی الکترونیک، دایره مخاطبان خود را وسیع‌تر کرده‌اند، اما ایران در این زمینه رشد چندانی نکرده است.   مقالات- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا): شناخت و اولویت‌بندی موانع و محدودیت‌های […]

  • ابوالضل دانایی- آرزو خسروانی- حمیدرضا کرکه آبادی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان – امروزه سازمان‌های پیشرفته با استفاده از قابلیت‌ روابط عمومی الکترونیک، دایره مخاطبان خود را وسیع‌تر کرده‌اند، اما ایران در این زمینه رشد چندانی نکرده است.

     

    مقالات- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا):

    شناخت و اولویت‌بندی موانع و محدودیت‌های روابط عمومی الکترونیک با استفاده از مدل AHP

    (مطالعه موردی: استان سمنان)

      

    چکیده

    امروزه سازمان‌های پیشرفته جهان با استفاده از قابلیت‌های روابط عمومی الکترونیک، دایره مخاطبان خود را وسیع‌تر کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که ایران در زمینه روابط عمومی الکترونیک رشد چندانی نکرده است. تغییر نظام روابط عمومی‌ها در ایران، از شکل کنونی به شکل مدرن و الکترونیک، کاری است بس دشوار که مستلزم بازنگری در گذشته و تحول جدی برای آینده می‌باشد. برای عبور از روابط عمومی سنتی به الکترونیک باید عمده‌ترین موانع و محدودیت‌ها را شناخت و برای تعدیل یا رفع آن چاره‌جویی و برنامه‌ریزی کرد.

    در این مقاله برخی از مهمترین محدودیت‌ها و موانع با کمک گروهی از خبرگان روابط عمومی در استان سمنان که با تکنیک‌های آماری ۲۴ نفر مشخص گردید، وزن‌دهی و نسبت به اصلاح و رفع موانع، راهکارهای موجود اولویت‌بندی شده‌اند.

    تکنیک به کار گرفته شده در این مقاله فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است که محاسبات با کمک نرم‌افزار اکسل انجام می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهد که مهمترین عامل در سطح اول از موانع “زیرساخت‌ها” و در سطح دوم “پایین بودن ظرفیت شبکه‌های ارتباطات رایانه‌ای” می‌باشد. همچنین محققین با کمک نتایج به دست آمده، دولت را به عنوان متولی اصلی توسعه روابط عمومی الکترونیک شناسایی کرده‌اند.

     واژه های کلیدی: روابط عمومی الکترونیک، محدودیت‌ها و موانع روابط عمومی الکترونیک، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP).

     

    ۱- مقدمه

    روابط عمومی به عنوان یک پدیده اگرچه عمری به طول عمر آدمی دارد ولیکن بیش از یک قرن زمانی که سازمان­ها و شرکت­ها به معنی جدید پدید آمدند، به عنوان یک واحد مدیریتی در سازمان به انجام وظیفه پرداخته است و با پیچیده شدن روابط سازمانی و توسعه و گسترش روابط انسانی و سازمان، وظایف این واحدها گسترده­تر شد و مفاهیمی مانند مردم‌داری، اعتمادسازی، اقناع و ترغیب، ارتباط دوسویه، تفهیم و تفاهم،اطلاع‌رسانی، تبلیغات، مدیریت، تجارت و بازرگانی، افکارعمومی و هزاران واژه دیگری در فرهنگ نامه روابط عمومی افزوده شد و تا امروز که روابط عمومی دیجیتال و روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی۲ در راستای وظایف روابط عمومی قرار گرفته و این حوزه را به یک تشکیلات وسیع تبدیل کرده است که ناگزیر از ایجاد یک سیستم هوشمند می­باشد. در مقاله حاضر سعی شده به ضرورت های بازنگری در روابط عمومی، مفهوم روابط عمومی الکترونیک و موانع و راهکارهای الکترونیک پرداخته شود.

     

     ۲- ادبیات تحقیق

    ۲-۱- مفهوم روابط عمومی الکترونیک

    روابط عمومی الکترونیک عبارت است از استفاده از فن­آوری ارقامی خصوصاً کاربردهای مبتنی بر وب سایت­های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران، سازمان ها، نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آنها. ارتباط در روابط عمومی دیجیتال از بالا به پایین و به صورت امری نیست و همان طور که بیان شد ارتباط دوسویه آن گونه برقرار می‌شود که روابط عمومی پاسخگوی تک ‌تک اعضای جامعه اطلاعاتی باشد(میرجعفری ۱۳۸۷).

    https://dailypr.ir/?p=1762
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *