شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– آنچه در رسانهها اتفاق میافتد در بسیاری موارد به خصوص در رسانههای نوین بازتابی از آن چیزی است که به عنوان دماسنج افکار عمومی تلقی میشود، آنچه در گذشته در رسانه ها اتفاق میافتاد دماسنج احزاب و نگرشهای سیاسی و گروه های سیاسی و رهبران آنها بود.
اما آنچه امروز در شبکه های اجتماعی اتفاق میافتد ترمومتر افکارعمومی است، یعنی آنچه در واقع نیاز افکارعمومی است را میتوانیم از طریق رصد رسانههای جمعی خوبی شناسایی کنیم.
به همین دلیل اگر میخواهیم روابط عمومی موفقی داشته باشیم و بدانیم چه مسیری برای بهبود کار در جهت نیازهای مردم را دنبال کنیم رصد افکارعمومی از طریق رسانهها امری واجب و اجتناب ناپذیر است.
در واقع روابط عمومی یک واحد بسته و در خلاء نیست که بتوانیم آن را اندازه گیری کنیم، در کشور حدود ۵ هزار و ۶۰۰ واحد روابط عمومی وجود دارد و نمیتوانیم مشخص کنیم چه مقدار به رصد و پایش میپردازند و چه درصدی از روابط عمومی ها این کار را انجام نمی دهند.
اما در کل میتوان گفت اگر روابط عمومیها میخواهند موفق باشند باید بر موضوع رصد و پیمایش رسانهها توجه خاص داشته باشند. متاسفانه در حاضر نگاه به این فضای رصد و پیمایش رسانه ها از سوی روابط عمومی نگاه قوی و جدی نیست که باید در این زمینه تغییر نگرش حاصل شود.
|
دیدگاهتان را بنویسید