شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– از آن زندگی میکنند و با آن بهگونهای ارتباط دارند. درک و فهم متقابل میتواند فقط با سهیم کردن مردم در موضوعات مورد علاقهی آنها میسر شود. پس اگر ارتباطی برقرار نشود، درک و فهم متقابل نیز ایجاد نمیشود و این موضوع همانا هدف نهایی عملکرد روابط عمومی است.
طبیعتاً زمینهی فعالیت روابط عمومی از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است و بر اساس اهداف و موضوعات کاری آن سازمان تدوین میگردد. برای نمونه، برنامهریزی کاری روابط عمومی در سازمانی که برای رفاه عمومی و اجتماعی مردم فعالیت میکند کاملاً متفاوت با سازمانهای تجاری و اقتصادی است. همچنین زمینهی کاری روابط عمومی در سازمانهای دولتی با سازمانهای خصوصی متفاوت است. یک بیمارستان برای خود اهدافی دارد، همانطوریکه یک دانشگاه یا موسسهی آموزشی نیز اهداف خاص خود را دارد.
این مقاله به دنبال ارائه اهداف اصلی روابط عمومی و موضوعات مورد علاقهی آن در عمل است. برای دانستن این نکات که اهمیت فوقالعادهای برای شناخت محدودهی فعالیت روابط عمومیها دارد، شما را به مطالعهی ادامه این مطلب دعوت میکنیم.
نخستین اهداف روابط عمومی
۱- برقراری روابط انسانی
هدف از برقراری ارتباط با انسانها، کسب و تحصیل خوبیها و نیکیها در یک کنش متقابل است. به عبارت دیگر یک ارتباط دوسویهای که هر دو طرف ارتباط بتوانند از یکدیگر سود ببرند. این موضوع با توجه به این واقعیت که هیچ فرد انسانی در خلاء زندگی نمیکند و در مسیر زندگی خویش، دائماً با افراد متفاوتی در ارتباط است، اهمیت بیشتری مییابد. در برقراری چنین ارتباطی، انسان بایستی از افکار دیگران آگاه و بر اساس این شناخت، در ارتباط با آنها موفق باشد.
۲- همدلی
همدلی، داشتن احساس مشترک با دیگران است. همدلی یعنی احساس خوشحالی و ناراحتی را به صورت مشترک به دیگران نشان دادن. همدلی میتواند در روابط دوستانه، جایی که درجه و عمق خاصی از درک و فهم متقابل مورد انتظار است، قبل از اولین سؤالات برای سهیم شدن در تجارت یکدیگر مورد توجه قرارگیرد.
۳- اقناع
تاثیرگذاری در افراد یکی از اهداف اولیه روابط عمومی است. در این نوع ارتباط باید به دنبال نکات مشترک شخصیتی رفت و افراد را به معاشرت با روابط عمومی جلب کرد. معمولاً اقناع و ترغیب دیگران به دنبال تاثیرگذاری بر عملکرد آنهاست. شخص موفق در ترغیب، شخص باهوش است که با استفاده از توانمندی خویش و نمایش ادب و تربیت در هر شرایطی، مباحثه، موفق بیرون میآید.
مردم دلایل مختلفی برای مصالحه و سازش نکردن در ارتباطات دارند. اشخاص متعصب بر اساس ارزشهای سنتی به مسائل مینگرند. اینگونه اشخاص اعتقاد دارند که کلید درستی و پرهیزگاری در دست آنهاست و امکان ندارد که به سوی ملاحظات نادرست و ارتکاب گناه قدم بردارند. ما نمیتوانیم در اقناع و ترغیب مردم کامیاب شویم مگر آنکه با آنها بهصورت خیلی واضح و به درستی ارتباط برقرار کنیم. در واقع در اینگونه موارد ایجاد تصویری از شما که وضوح و روشنی از شخصیت شما را به مخاطبان برساند، اهمیت دارد.
تصویر شما باید در محیطی که ارتباط برقرار میشود ایجاد شود نه در مکان دیگر و این کار تاثیر فکری را افزایش میدهد و به طرح شخصیت شما کمک میکند. ایجاد اقناع در مردم و ترغیب آنها به کار، به آن مفهومی نیست که معمولاً در کتابهای کودکان منعکس میشود.
موضوعات کاری روابط عمومی
موضوعات کاری روابط عمومی میتواند در زمینههای کلی زیر خلاصه شود:
۱. پیش بردن درک و فهم متقابل
۲. جلب دوستی دیگران
۳. تاثیرگذاری بر مردم
۴. توانایی تغییر دادن رفتارها و نگرشهای مردم
۵. حمایت و پشتیبانی از اقشار مختلف مردم
۶. کمک به رشد سرمایهی سازمانها
۷. اقناع و ترغیب اشخاص و گروهها
۸. نقد شفّاف سیاستها و عملکردهای سازمان
۹. کسب خوشقلبی و صمیمیت در ارتباطات
۱۰. آفریدن تصویری مناسب از سازمان در افکار عمومی
۱۱. کسب اعتبار برای سازمان
۱۲. کمک به برنامهریزی آموزشی روابط عمومی
۱۳. توسعهی روابط با کارکنان سازمان
۱۴. کمک به مردم در ایجاد امیدواری بیشتر آنها به زندگی و تلاش و کوشش در مسؤولیتشان
۱۵. تهیهی اطلاعات لازم از سازمان برای ارائه به مردم و رسانههای گروهی
۱۶. شناخت افکار عمومی و هدایت پژوهشهایی از نوع افکارسنجی
۱۷. پاسخگویی به انتقادها و شبهات ایجاد شده در مردم از سازمان
۱۸. کمک به برنامهریزی مناسب بازرگانی سازمان
۱۹. برقراری رابطهی حسنه با مطبوعات و صداوسیما
۲۰. برقراری ارتباط با سازمانهای دولتی وضعکنندهی قوانین درباره محدودهی فعالیت سازمان خویش
۲۱. شرکت در جلسات مدیران سازمان و ارائهی اطلاعات لازم به آنها در راستای کمک به فرایند تصمیمگیری آنها
برگرفته از کتاب The Principle of Public Relations
تالیف پروفسور بالان
ترجمه کمالالدین نیکرفتار خیابانی
|
دیدگاهتان را بنویسید