شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– مقاله ای که با عنوان «ده مطلب کذب درباره روابط عمومی» در روزنامه روابط عمومی به چاپ رسید برایم بسیار جالب بود. یکی از بخشهای جالب آن این نقل محبوب من بود، «مقایسه قصهبافی با روابط عمومی مثل مقابسه یک ابله با انیشتین است». در حالی که یکصد و دهمین سالگرد آغاز به کار روابط عمومی نزدیک است، فکر کردم که روی این مسئله تمرکز کنم و از سران و روسای صنعت در منطقه نظرات، افکار و مطالب شان را جویا شوم.
برای بسیاری از افراد، سرگردانی پیرامون روابط عمومی بدیهی است و چیزی است که ما به صورت معمول با آن مواجه هستیم؛ از جایی که در این زمینه تجربه دارم و به من کار طراحی آگهی روی کاغذهای کوچک در اسپار در آخر هفته ها پیشنهاد شد، از نظر یکی از همکارانم که من را در نشستهای اجتماعی به عنوان تحلیلگر مسائل و امور اجتماعی معرفی میکرد، سرگردانی مذکور وجود دارد.
در سال ۱۹۰۶، پیشگام روابط عمومی نوین، آیوی لدبتر لی، بیانیه اصول روابط عمومی را صادر کرد، بیانیهای که فعالان ارتباطی باید آن را دنبال کنند. از این بیانیه به عنوان یک حرکت حائز اهمیت به سوی روابط عمومی حقیقی تلقی میشد.
بخشهایی از این بیانیه عبارت است از: «روابط عمومی یک کمیته سری نیست. تمامی کار ما به صورت شفاف و قابل رویت دیده میشود. هدف ما حمایت و پشتیبانی از اخبار است. روابط عمومی یک آژانس تبلیغاتی نیست. اگر فکر میکنید که هر یک از مطالب ما باید به صورت صحیح و کامل به مرکز تجاری شما بیاید، از این مطالب استفاده نکنید. مطالب ما دقیق و صحیح است. جزییات بیشتر پیرامون هر موضوعی که در حیطه روابط عمومی مورد بررسی قرار میگیرد به زودی ارائه خواهد شد و به تمامی ویراستاران در تایید مستقیم هرگونه مطلب و اظهارات حقیقی به شکلی دقیقتر کمک خواهد شد. به صورت خلاصه، برنامه ما از جانب دغدغههای تجاری و موسسات اجتماعی این است تا به سرعت و با صداقت و شفافیت، اطلاعاتی دقیق را پیرامون مخاطبانی ارائه دهیم که برای جامعه ارزشمند و جذاب میباشند».
مطابق با گزارش روزنامه روابط عمومی، موارد زیر آنچه هستند که درباره روابط عمومی گفته میشود اما روابط عمومی این گونه نیست:
۱. روابط عمومی قصهبافی (یا دروغگویی یا تحریف مطالب نیست).
۲. روابط عمومی بازاریابی یا تبلیغات نیست.
۳. روابط عمومی «سوسو» یا «جوششی آنی و بیهوده» نیست، به عبارت دیگر، روابط عمومی، یک نمایش یک شبه نیست، روابط عمومی یعنی ایجاد روابطی پایا و ماندگار.
۴. معنای روابط عمومی خودستایی یا تملق همراه با چاپلوسی نیست.
۵. معنای روابط عمومی «اهداف» نیست.
۶. روابط عمومی به معنای «نفوذ» یا نفوذ به بازارها و مخاطبین نیست.
۷. روابط عمومی فقط به معنای «مخاطبین» نیست.
۸. معنای روابط عمومی رقابت برای محبوبیت نیست.
۹. معنای روابط عمومی آغاز حمله و دیگران را سپر بلای خود کردن نیست.
۱۰. روابط عمومی فقط متشکل از کلمات نیست، بلکه عمل و اقدام را هم شامل میشود.
برای من، بزرگترین متخلف، عبارت انگلیسی متخصص روابط عمومی (Spin Doctor) است، چرا که تمامی ما میدانیم و میفهمیم که واژه «Spin» (قصهسرایی کردن )و مطلببافی در این عبارت در واقع به «سیستم تجاری» اشاره دارد و از جایی که ما با صداقت اقدام کرده و روابط را ایجاد مینماییم و سالها به طول میانجامد تا اعتبار و تعهد خود را به رسانه و ذینفعان ثابت نماییم، قطعاً این مورد باید در صدر لیست «آنچه روابط عمومی نیست» قرار بگیرد. همچنین گاهی مشاهده محتوا در میان مطالب بازاریابی و تبلیغات آسان است و موارد مذکور میتوانند با روابط عمومی نقاط مشترکی داشته باشند، اما در پایان همه به مبانی آموزشی روابط عمومی، ایجاد آگاهی و اطلاع رسانی منتهی میشود.
همچین با توجه به محدودیتهای زمانی و مشکلات متعدد مشتریان و درخواستهای زیاد، شاید ما از این نظر خطاکار باشیم که به مشتریان مان قول میدهیم که تخصص ما میتواند راه حلی سریع را ارائه نماید، اما در حقیقت، بخش «روابط» در اصطلاح «روابط عمومی» به معنای چیزی است که یک شبه ساخته نشده است.
روبرت وایت، نویسنده مقاله مذکور، خیلی صریح میگوید: «ما میدانیم و میفهمیم که روابط عمومی یعنی گفتگو، بحث، اشتراک اطلاعات و تبادل دانش». روابط عمومی مسئول اقدامات و حرف هایش هست و خود را در طول مسیر پاسخگو میداند و با شرکتی که همین کار را انجام میدهد خود را هماهنگ مینماید. روابط عمومی روی صداقت، شواهد و شفافیت تمرکز دارد. واژگان به همان اندازه اقدامات حائز اهمیت میباشند. واژگان و اقدامات در ترکیب با هم مسئولیت را به انجام رسانده و تمامی ما را در کار دخیل میسازند، کاری که روابط عمومی را نیز شامل میشود. عدم موفقیت در یکی از این دو مقوله به معنای عدم موفقیت در هر دو است، چرا که هر دو حائز اهمیت بوده و یکی بدون دیگری چیزی نیست».
به ما بگویید نظر شما درباره روابط عمومی چیست.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|
دیدگاهتان را بنویسید