شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| روابطعمومی به خودی خود یک رشته متنوع و چند بعدی است. متخصصان روابطعمومی از تعدادی تاکتیک مختلف برای تکمیل اهداف خود و حفظ تصویر عمومی مثبت برای سازمان خود استفاده می کنند. بین این تاکتیکها همپوشانی وجود دارد، و اگرچه هر کدام هدف متفاوتی را دنبال میکنند، اما همه آنها میتوانند به عنوان بخشی از یک استراتژی روابطعمومی موفق استفاده شوند. یک متخصص روابطعمومی با تجربه و آگاه از همه یا ترکیبی از آنها در صورت نیاز استفاده خواهد کرد.
برخی از برجسته ترین انواع روابطعمومی عبارتند از:
روابط اجتماعی
یکی از مهم ترین نکات کار روابطعمومی برای بهبود روند برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان استفاده از تکنیک روابط اجتماعی است، این تکنیک می تواند از طریق حضور در بین اجتماعات و یا همایش ها مراسم ها و… ایجاد شود.
روابط جامعه شامل بهبود تصویر سازمان با جامعه محلی یا منطقه ای است. اغلب، کسبوکارها مستقیماً از طریق رویدادها، کارهای خیریه یا درگیر شدن با یک پروژه محلی با جامعه درگیر میشوند. این به ارتقای حضور سازمان در جامعه کمک می کند و رابطه ای با اعضای آن جامعه برقرار می کند.
برای کسب و کارهای محلی یا کوچک، روابط اجتماعی شکل مهمی از روابطعمومی است. شما باید بدانید که چگونه می توانید به بهترین نحو با جامعه خود تعامل داشته باشید و به آنها خدمت کنید تا گفتگوی مثبتی با آنها ایجاد کنید. کسب و کارهای بزرگتر یا ملی نیز می توانند از روابط اجتماعی بهره ببرند، به ویژه اگر رویدادهای محلی برگزار کنند یا در آن شرکت کنند. با دسترسی به رسانه های اجتماعی، حتی رویدادهای کوچک و جامعه محور می توانند به اخبار ملی تبدیل شوند.
روابط رسانه ای
روابط رسانه ای به تعامل شما با مطبوعات و رسانه ها مربوط می شود. برنامه ریزی کنفرانس های مطبوعاتی، سازماندهی مصاحبه ها و نوشتن بیانیه های مطبوعاتی همگی نمونه های رایجی هستند، اما هر نوع ارتباط با مطبوعات در حوزه روابط رسانه ای قرار می گیرد. بسته به سازمان، یک متخصص روابط رسانه ای ممکن است تنها کسی باشد که این مسئولیت ها را بر عهده می گیرد. در موارد دیگر، یک متخصص روابطعمومی ممکن است پاسخگوی انواع روابطعمومی باشد.
تقریباً همه سازمانها میتوانند از روابط رسانهای بهره ببرند – این اساساً نوعی تبلیغات رایگان است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که نمی توانید آنچه را که مطبوعات در مورد سازمان می گویند و می نویسند را کنترل کنید. در حالی که میتوانید ایدهای برای پوشش رسانهای مطرح کنید، آنها ممکن است زاویه خودشان را در مورد داستان بگیرند و روایتی را که شما تصور میکردید تغییر دهند. برای کار در روابط رسانه ای، باید سازماندهی شده اما بسیار انعطاف پذیر باشید.
امور عمومی
این شکل از روابطعمومی که لابی نیز نامیده می شود، مستلزم ایجاد رابطه بین سازمان شما و دولت است. شما باید با مقامات دولتی که به هدف شما اهمیت می دهند و حتی ممکن است آن را ترویج کنند، ارتباط برقرار کنید. چه تغییر در قوانین به شما اجازه دهد محصولات بیشتری بفروشید یا بخواهید مردم را متقاعد کنید که به خدمات شما اهمیت دهند، دولت می تواند ابزار قدرتمند روابطعمومی باشد.
مشارکت اجتماعی سازمان
مشارکت اجتماعی سازمان جنبه ای از روابطعمومی است که برای بهبود تصویر عمومی شما به عنوان یک سازمان اخلاقی کار می کند. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند پرداخت منصفانه به کارگران و کارمندان، تنها با استفاده از نیروی کار یا مواد اخلاقی برای محصولات شما، یا تلاش برای ترویج تنوع در تبلیغات برای سازمان شما.
این شکل از روابطعمومی می تواند برای هر کسی مفید باشد، اما اگر پایگاه مشتریان شما جوان و آگاه در مورد مسائل اجتماعی فعلی باشد، ممکن است مفید باشد. مشارکت اجتماعی شرکتی می تواند نشان دهد که شما نکات دردناک آنها را درک می کنید و به رسیدگی به آنها اهمیت می دهید.
مدیریت بحران
مدیریت بحران سازمان کاری سخت، تخصصی و از عهده هر کسی بر نمی آید، البته بحران همیشه هم بد نیست برخی اوقات بحران خود یک فرصت است برای آشنایی بیشتر مخاطب با کارکردهای سازمان، بحران گاهی اوقات تبدیل می شود به کلیدی برای باز کردن درب جدیدی بر روی سازمانها.
وقتی اتفاقی برای سازمان می افتد، هویت سازمان را تهدید می کند، زمان مدیریت بحران فرا رسیده است. این می تواند به دلیل فراخوان محصول، اتهامات بدرفتاری با کارمند یا مشتری، اشتباه مدیر یا کارمند، یا هر نوع رسوایی دیگری باشد. علت هر چه باشد، کنترل آسیب می تواند برای موفقیت آینده سازمان شما ضروری باشد.
مدیریت بحران معمولاً تنها پس از مطرح شدن یک موضوع مهم مورد نیاز است، به خصوص اگر آن را عمومی شده باشد. در حالی که برخی از موقعیت ها با گذشت زمان از بین می روند، برخی دیگر ممکن است نه، که می تواند منجر به آسیب نامحدود یا دائمی به برند شما شود. روابطعمومی می تواند به چرخش موضوع و تغییر روایت تهدید و به کاهش بحران کمک کند. تأخیر یا اشتباه می تواند به سازمان آسیب بیشتری وارد کند، بنابراین واکنش سریع و صحیح کلید مدیریت بحران است.
|
دیدگاهتان را بنویسید