البته، به عنوان یک طرفدار روابطعمومی، من می خواهم پاسخ شما مثبت باشد، زیرا من به ارزش روابطعمومی به عنوان بخشی از تلاش رهبری فکری و برنامه روابطعمومی دیجیتال بسیار اعتقاد دارم.
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| اغلب با مشتریان آینده نگر صحبت می کنم که فکر می کنند روابطعمومی پاسخی برای همه چالش های آنها خواهد بود. افسوس، این معجون جادویی نیست.
یک سوال بسیار مهم که باید از خود بپرسید این است: آیا واقعاً برای روابطعمومی آماده هستید؟
البته، به عنوان یک طرفدار روابطعمومی، من می خواهم پاسخ شما مثبت باشد، زیرا من به ارزش روابطعمومی به عنوان بخشی از تلاش رهبری فکری و برنامه روابطعمومی دیجیتال بسیار اعتقاد دارم. اما گاهی اوقات، ممکن است فکر کنید که آمادهاید … در حالی که در واقع، ممکن است آماده نباشید.
روابطعمومی می تواند به یک شرکت کمک کند تا توجه مشتری احتمالی را جلب کند – و از تبلیغات معتبرتر است. ۷۰ درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند به جای تبلیغات، یک شرکت را از طریق مقالات بشناسند و روابطعمومی دیجیتال چیزی است که هر مشتری به آن علاقه دارد.
با رشد بازار روابطعمومی (رشد ۱۰.۲ درصدی در سال ۲۰۲۱ پیش بینی شده بود)، منطقی است که انتظار داشته باشیم شرکت ها بیش از هر زمان دیگری به دنبال برنامه روابطعمومی باشند.
اما – برای رسیدن به جایی که می خواهید برسید کمی تلاش لازم است.
فکر می کنید برای امتحان روابطعمومی آماده هستید؟
در اینجا ۱۰ پرسش وجود دارد که باید از خود بپرسید آیا واقعاً آمادگی شروع روابطعمومی را دارید:
۱) آیا انتظارات شما واقعی است؟ (سه تا شش ماه)
در حالی که متخصصان روابطعمومی دوست دارند نتایج فوری را برای همه مشتریان خود نشان دهند (و گاهی اوقات این اتفاق می افتد)، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. روابطعمومی مانند تبلیغات نیست.
۲) آیا آماده مشارکت هستید؟
متخصصان روابطعمومی، صرفنظر از میزان تجربه آنها، نمی توانند در روابطعمومی در خلاء کار کنند. بدون اطلاعات و همکاری مشتری، این تلاش از دست می رود.
۳) آیا می توانید رها کنید؟
روابطعمومی شامل قرار دادن بهترین داستان های شما و سپس رها کردن آنها … به دستان توانمند رسانه هاست.
آیا داستان همیشه دقیقاً همان چیزی خواهد بود که شما انتظار دارید یا می خواهید؟ احتمالاً نه، اما برای به دست آوردن پاداش، برخی خطرات وجود دارد. پاداش ها بیشتر از ارزش آن است.
۴) آیا می دانید روابطعمومی جادو نیست؟
کارهایی که روابطعمومی می تواند انجام دهد – و کارهایی که نمی تواند انجام دهد. روابطعمومی راه را برای فرصت ها باز می کند، اما اگر می خواهید ضمانت داشته باشید، باید فضای تبلیغاتی بخرید.
۵) آیا می توانید فرصت ها را بیاموزید؟
از فرصت ها با آغوش باز استقبال کنید.
۶) آیا می توانید بر “عامل ترس” غلبه کنید؟
بعضی اوقات ترس از ناشناخته ها وجود دارد، اما به طور کلی، رسانه ها با نوشتن نظرات منفی محصولات یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات نادرست، شرکت ها را به چالش می کشند.
به نفع روزنامه نگار است که در هر چیزی که منتشر می کند صادق باشد. یک خبرنگار خوب به فکر درست بودن آن است.
یک عامل اعتماد وجود دارد – اگر نمی توانید به این روند اعتماد کنید، شاید روابطعمومی برای شما مناسب نباشد.
۷) آیا می توانید بازخورد سازنده ارائه دهید؟
اگر ما ایده ای را برای یک داستان یا بیانیه مطبوعاتی یا مقاله مشارکتی ارسال کنیم، به برخی از اطلاعات مشتری نیاز داریم تا مطمئن شویم که در حال انجام است.
آیا پیامهای کلیدی را که می خواهید منتقل کنید، مدنظر قرار گرفته است؟
اغلب، ما انتظار داریم که بازخورد بگیریم، بنابراین ممکن است مجبور باشید کمی وقت بگذارید تا آنچه را برای شما ارسال می کنیم بررسی کنید.
۸) آیا سایت شما به روز است؟
هنگامی که نماینده روابطعمومی شروع به کار می کند، یک کاری که مجبور است انجام دهد این است که به وب سایت شما نگاهی بیندازد. به روز شده است؟ اگر نه، ممکن است ابتدا بخواهید روی آن تمرکز کنید.
۹) آیا در شبکههای اجتماعی فعال هستید؟
رسانههای اجتماعی یکی دیگر از راه هایی است که یک خبرنگار می تواند بررسی کند تا از شرکتی که برای صحبت در مورد آن علاقه مند هستند، مطلع شود.
اگر ماه هاست که به حساب لینکدین خود پستی ارسال نکرده اید – یا حتی هنوز در توییتر نیستید – ممکن است ابتدا بخواهید روی آن کار کنید. این به اعتبار یک نام تجاری می افزاید.
۱۰) آیا از نظر داخلی هماهنگ هستید؟
مدیرعامل ممکن است فکر کند که سازمان یا برنامه باید در یک جهت حرکت کند در حالی که مدیر بازاریابی احساس کند باید بر جهت دیگری تمرکز کرد.
در حالت ایده آل، این مورد باید قبل از مشارکت در روابطعمومی مورد بحث قرار گیرد. البته مشاور روابطعمومی می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.
اگر برای روابطعمومی آماده هستید – می تواند برای شما مفید باشد
روابطعمومی می تواند برای شرکتی که آماده است معجزه کند. اگر آمادگی دارید، هر از گاهی این سوالات را دوباره مرور کنید تا مطمئن شوید که در حمایت از تلاش های روابطعمومی خود برای به حداکثر رساندن موفقیت کمک می کنید.
مرجع: شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|
دیدگاهتان را بنویسید