شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– با مشارکت بیشتر در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)، فرصتهایی در خصوص جایگاه اجتماعی مطلوب به وجود میآید. این در حالی است که گروههای روابط عمومی میخواهند این جایگاه را بیان کنند، اما مراقب باشید این جایگاه بایستی به شکلی درست بیان شود.
حقه روابط عمومی حول مسئولیت اجتماعی شرکت
بث مونگان مدیرعامل شرکت اینک هاوس میگوید: برندها برای چیزی که مشتریان تقاضا میکنند باید ثابتقدم بمانند؛ و با آن زندگی کنند.
انجام برخی امور برای ایجاد تصویری مثبت در ذهن مشتریان از طریق مسئولیت اجتماعی تنها برای به دست آوردن مزایای بازاریابی، بهعنوان شستوشوی سبز شناخته میشود؛ ممکن است که این کار موقتاً بازتاب خوبی داشته باشد، اما زمانی که مشتریان به این باور برسند که یک نام تجاری معتبر نیست این کار نتیجه معکوس خواهد داشت؛ و این واضح است که اگر مسئولیت اجتماعی را تنها برای تبلیغات انجام دهید، شما احتمالاً شکست میخورید.
بهعبارتدیگر، مارک کرامر، استاد ارشد دانشکده بازرگانی هاروارد و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت FSG که یک شرکت مشاوره اجتماعی جهانی است، میگوید که تنها اگر یک شرکت این کار را بهخوبی انجام دهد کفایت نمیکند بلکه باید تبلیغ نیز انجام دهد.
ایجاد ارتباط در مسیر درست باعث میشود که مسئولیت اجتماعی شرکت، مزایای زیادی برای برند داشته باشد. علاوه بر این برای ارتقا اطمینان، وفاداری و به سر زبانها افتادن که همه اینها میتواند منجر به افزایش درآمد شرکت شوند، مسئولیت اجتماعی نیز به توانایی شرکت برای ایجاد ذهنیت مثبت میافزاید.
حمایت مسئولیت اجتماعی از شهرت
امروزه یکی از مهمترین نقشهای روابط عمومی، ساختن و نگهداشتن شهرت یک برند است. در یک کلمه درجایی که حتی یک بحران ظاهراً جزئی میتواند بهسرعت از طریق رسانههای اجتماعی برای طرفداران شعلههای سوزندهای ایجاد کند، برندها باید از تأثیر اقدامات رسانههای اجتماعی بر شهرتشان در هرلحظه آگاه باشند.
بکار گرفتن مسئولیت اجتماعی میتواند تصویر ذهنی یک شرکت را قدرتمند کند.
در هنگام بروز یک بحران از قبیل رسوایی یا غیر از آن، اگر شرکت به صادق بودن و قابلاعتماد بودن معروف است اینها هرگز نمیتواند به آن آسیب برساند.
یکی دیگر از تأثیرهای مثبت ارتقای مسئولیت اجتماعی، جذب استعدادهای برتر است. با یک جنگ که برای برنده شدن و حفظ بهترین استعدادها صورت میگیرد، برندها به دنبال راههایی برای متفاوت کردن خود در ذهن نامزدهای شغلی هستند. همچنین مسئولیت اجتماعی میتواند این تعادل را از بین ببرد تا افراد جویای کار به سمت یک شرکت خاص جذب شوند.
بهترین راه برای ارتقای مسئولیت اجتماعی
ارتقا مسئولیت اجتماعی یک برند میتواند کار بسیار خوبی باشد اگر بهدرستی صورت گیرد. راه درست صحبت کردن در خصوص مسئولیت اجتماعی چیست؟
طبق گفته کرامر میبایست پیامی را برای چهار مخاطب در ذهنتان توسعه دهید: مصرفکننده، کارکنان، سرمایهگذاران و ناظران شرکت.
برای مشتریان، در رأس مسئولیت اجتماعی، داستانهای خبری میتوانند یکی از بهترین راههای برقراری ارتباط با یک برند باشند. تبلیغات نیز میتواند کمک کند، اما رسانهها این پیام را به روش ایده آل تر و قابلاعتمادتری بیان میکنند.
برندهای کرامر فکر میکنند که کار خوبی برای ترویج تلاشهای مسئولیت اجتماعی خود انجام میدهند، آنها درآمد ۲ میلیاردی حاصل از فروش تنباکو را از دست دادند و وال مارت نیز فروش تفنگهای تهاجمی را متوقف کرده است.
برای کارمندان، آی بی ام و نایک دو مثال از شرکتهایی هستند که با هدفشان زندگی میکنند. کارمندان در هر سمتی که هستند میتوانند از محصولات جدید، استراتژیها و گزینههای عملیاتی دیدن کنند تا اهداف مشخص اجتماعی یکرویه را برای افتخار شرکت پیش ببرند.
برای سرمایهگذاران، مهم است که به مزایای اقتصادی برنامههای مسئولیت اجتماعی اطمینان دهیم. به گفته کرامر، آنها نیاز به یک داستان واضح در مورد چگونگی تأثیر اجتماعی و زیستمحیطی شرکت دارند که یک عملکرد بهتر اقتصادی و مزیت رقابتی به آنها ارائه دهد.
کرامر توصیه میکند که ناظران شرکت از جمله فعالان رسانههای اجتماعی، سازمانهای غیردولتی و مؤسسات دولتی که رفتار یک شرکت را دنبال میکنند نیازمند روابط مستمر هستند.
انتشار اقدامات مسئولیت اجتماعی بهصورت صحیح
خطمشی ارتقای مسئولیت اجتماعی بر پایه اعتبار است. پیامها همانطور که ذکر شد بایستی درخور مخاطب موردنظر باشد و در واقع گفتگو در خصوص مسئولیت اجتماعی معقول است، زیرا انجام آنچه درست است، میتواند برای کسبوکار مفید واقع شود.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
دیدگاهتان را بنویسید