شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| اولین چیزی که هنگام شروع کار در روابطعمومی به من گفته شد این بود: “این روابط عمومی است، نه تبلیغات فروش، نه تبلیغات، نه بازاریابی مستقیم … همه آنها ممکن است در رده یک برنامه بازاریابی یکپارچه قرار بگیرند اما شغل شما روابط عمومی است. یادت باشد.”
وضعیت را تعریف کنید:
تجارب و دانستنه های گذشته نیز می تواند به شما بگوید چه کاری انجام دهید و این که چگونه روی استراتژی شما تأثیر می گذارد. همچنین درک این موضوع که رقبا چه کاری انجام می دهند، چه چیزی از دست رفته و چگونگی جذب مشتری در بازار بسیار حیاتی است.
اهداف خود را تعریف کنید:
این چیزی نیست که شما وارد این کارزار شوید، بلکه چیزی است که شما امیدوار هستید از آن استفاده کنید. نه وسیله، بلکه پایان. با پرسیدن این که آیا می توان به آن دست یافت؟ آیا واقع بینانه است؟ آیا این قابل اندازه گیری است؟
مخاطبان خود را تعریف کنید:
باید بتوانید بدانید که به چه کسی می خواهید برسید. مردم را بشناسید و پیام خود را به آنها ابلاغ کنید. چه چیزی باعث تفاوت آنها می شود؟ آنها را بر اساس نوع و خصوصیاتی که باعث تفاوت آنها می شود، تعریف کنید. اگر یک هدف عمومی قابل شناسایی باشد، می توانید درک کنید که چگونه محصول و یا خدمات را برای آنها جذاب کرده و همچنین می دانید چگونه می توان به آنها رسید.
استراتژی برنامه خود را تعریف کنید:
توصیف چگونگی دستیابی به یک هدف. این یک راهنما شامل پیام های کلیدی و مضامین اصلی برای برنامه کلی و همچنین ارائه دلیل برای عملکرد و مؤلفه های برنامه ریزی شده ارائه می دهد.
تاکتیک های برنامه خود را تعریف کنید:
فعالیت های خاص را توصیف می کند که هر استراتژی را عملیاتی و به دستیابی به هدف بیان شده کمک می کند. این قابل مشاهده ترین قسمت از فعالیت های روابط عمومی است و می تواند نقطه شروع یا شکست باشد. کلیه عناصر برنامه باید به طور مرتب در طول کمپین مورد بررسی مجدد قرار گیرند.
جدول زمانی تقویم را تعریف کنید:
این بخش روی نقاط محوری تمرکز دارد و زمان های آشکار، شروع و پایان برنامه در همین بخش تعیین می شود. زمان بندی هر بخش بسیار مهم است.
بودجه را تعریف کنید:
دانستن اینکه چقدر می توان هزینه کرد برای هر برنامه ای ضروری است. چقدر می توانید هزینه کنید؟ چقدر باید هزینه کنید؟
ارزیابی برنامه را تعریف کنید:
سنجش اهداف برای نشان دادن دستاوردها و اهداف شرکت و سازمان، می تواند موفقیت کمپین را تعیین کند. معیارها باید دارای اعتبار واقعی و خاص باشند. همچنین باید اهداف را مجدداً بازنگری کنید و سپس روشهای ارزیابی را که مورد استفاده قرار می گیرد به دقت بررسی کنید. آن را ساده نگه دارید. مشتری در بازگشت سرمایه خود در روابط عمومی شما متمرکز خواهد شد.
در اینجا ما به ۸ عنصر اساسی یک کمپین موفقیت آمیز در روابط عمومی پرداخته ایم. اگر درک و اجرای هر یک از عناصر در یک کمپین روابط عمومی فعلی گنجانده شود، من مطمئن هستم که پیشرفت زیادی مشاهده خواهد شد. موفق باشید!
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
دیدگاهتان را بنویسید