شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| آیوی لی که به طور حتم و یقین بنیانگذار روابطعمومی مدرن بهشمار می رود، اعلامیه اصول خود درباره هدف و ارزش روابطعمومی را در سال ۱۹۰۶ منتشر کرد. با وجود بیش از یک قرن فعالیت، متخصصان روابطعمومی اغلب می خواهند تعریفی از آنچه ما با روابطعمومی انجام می دهیم و معنا می بخشیم، ارائه شود.
شاید این گونه توضیح دهیم که روابطعمومی درباره ایجاد روابط دوستانه، مدیریت اعتبار، ترویج ارزش و تفکر رهبری از طریق تعامل با گروه های مختلف مردم است. چنین تعاریفی به خودی خود معنای زیادی را منتقل نمی کنند و مفاهیم قبلی و نادرست از روابطعمومی را به چالش نمی کشند.
شما می توانید با توضیحات غلط و نادرست، این مفهوم را بیشتر منهدم نمایید. در اینجا به ۱۰ موردی اشاره می کنیم که روابطعمومی هیچ یک از این موارد نیست:
۱. روابطعمومی به هم بافتن، از خود درآوردن، دروغ و یا ارائه اطلاعات نادرست نیست.
یک تعریف فانتزی از روابطعمومی، تحریف عمدی حقیقت است: انتشار دروغ یا حقیقت به صورت بسیار رقیق و مبهم که به هیچ وجه قابل تشخیص نیست.
بههمبافتن، طاعون ارتباطات است. روابطعمومی درباره ایجاد روابط دوستانه و مدیریت شهرت معتبر است.
۲. روابطعمومی بازاریابی یا تبلیغات نیست.
بازاریابی و تبلیغات به ترویج خدمات، محصول یا برند به منظور فروش آن ها می پردازد. روابطعمومی درباره ایجاد اعتبار و اعتماد جدی از طریق بهاشتراکگذاری اطلاعات، دانش و بینش است، با این منظور که میزان آگاهی درباره یک سازمان و یا موضوع را افزایش دهد.
۳. روابطعمومی فعالیت یک بار مصرف نیست.
مدیریت اعتبار باید طول عمر با اهمیت داشته باشد. اگر روابطعمومی محدود به دوره زمانی خاص و یا تعداد انگشت شماری فعالیت شود، در نتیجه اعتبار نمی تواند مدیریت و یا حفاظت شود.
ایجاد روابط و کسب اعتبار نیاز به زمان و تلاش های هماهنگ دارد. کارگزاران روابطعمومی های موفق، روی روابط بلند مدت بر اساس ارزش های مشترک سرمایه گذاری می کنند تا از این روش به شهرت و اعتبار مثبت طولانی دست یابند.
۴. روابطعمومی درباره ارتقای سطحی نیست.
روابطعمومی درباره ارائه پیام های معتبر است. این روابط بر پایه محتوای معنادار و صادقانه شکل می گیرد. تنها پس از انجام آن توسط کارگزاران روابطعمومی، شایسته اعتماد، علاقه و تعامل هستند که به ایجاد شهرت و اعتبار خوب کمک می کند.
۵. روابطعمومی درباره «اهداف» نیست.
روابط دوستانه در روابطعمومی، بر پایه تعامل محترمانه است. این ارتباط یک گفتگو به شیوه ای است که همه بخش ها باید از آن بهره مند شوند.
۶. روابطعمومی درباره «نفوذ» بازار و مخاطبان نیست.
اگرچه « نفوذ» هنوز یک بیان رایج در میان بازاریابان و دیگر ارتباط گران است، استفاده از این کلمه نشانه یک رویکرد موهن، منسوخ و تحقیر آمیز است. این واژه درباره قدرت داشتن بیش از دیگری نیست، بلکه درباره قدرت دادن به دیگری است.
۷. روابطعمومی درباره «مخاطبان» نیست.
«مخاطبان» مفهوم افرادی را می رساند که منتظر شنیدن و یا دیدن چیزی هستند، اما این رابطه اساساً یک رابطه ی منفعلانه است. اگرچه آن ها می توانند به تشویق، کف زدن و سرزنش کردن بپردازند، اما به طور معمول، هیچ تعامل و یا گفتگویی وجود ندارد.
روابطعمومی یک گفتگوست، نه مونولوگ و تک صدایی. روابطعمومی درباره این است که چگونه افراد و جوامع با علایق مشترک، برای سود متقابل با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
۸. روابطعمومی درباره تاختوتاز و سپر بلا بودن نیست.
اسپین داکترها (Spin doctors) یا متخصصان توجیه گری ـ همراه با آژانس ها و سازمان های غیرقابل اعتماد ـ سعی می کنند تا با دروغ گفتن درباره محتوای خودشان و یا تضعیف کردن آن هایی که در نظر آنها دشمن هستند (رقبا)، از دیگران پیشی بگیرند. تاکنون این روش نتایج خوبی نداشته است؛ دیر یا زود آنها گیر خواهند افتاد.
کارگزاران موفق روابطعمومی، بر اشتراک گذاری بینش ها، دانش و درک معتبر تمرکز می کنند. آن ها در مقابل اعمال و گفتار خود مسئولیت پذیر هستند.
۹. روابطعمومی فقط گفتار و کلمات بی معنا نیست.
در بسیاری جوامع، گفتار و قول افراد، التزام و تعهد آنهاست. حتی در قانون اصطلاح «قرارداد شفاهی» داریم که اغلب می تواند الزام آور باشد. مهم است بدانیم که «کلمات» بهخودیخود یک فعالیت سطحی نیستند، بلکه کلمات مهم هستند.
کلمات مهم هستند، همان گونه که اقدامات مهماند. انجام مسئولانه و خوب گفتار و اقدامات، همه ما را به تجسم یک وضعیت بهتر می رسانند. شکست در یکی از آنها، شکست در هر دوی آنهاست.
۱۰. روابطعمومی نمرده است.
هر از چند گاهی آدمهای منفیباف و بدشگونی پیدا می شوند که اظهار می کنند روابطعمومی مرده است. آنها غالباً چیز دیگری را که ظاهراً جدید، متفاوت و بهتر است می فروشند، اما آن چیز جدید همیشه همان روابطعمومی با نامی دیگر است.
روابطعمومی تا زمانی که برقراری روابط و موضوعات اعتبار وجود دارند، وجود خواهد داشت. روابطعمومی می ماند، چه روابطعمومی نامیده شود و یا نام دیگری داشته باشد.
منبع: بولتن نیوز
|
دیدگاهتان را بنویسید