در صورتی که به درستی از کلاندادهها استفاده شود میتواند زمین بازی متخصصان روابطعمومی را تغییر دهد.
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || روزانه اطلاعات زیادی در شبکه تولید میشود. این اطلاعات برای بیشتر کسبوکارها ارزشمند است، زیرا بینشها و افقهایی پیشِ روی ما میگذارد که تا چند دهه پیش امکان دسترسی به آن نبود.
در صورتی که به درستی از کلاندادهها استفاده شود میتواند زمین بازی متخصصان روابطعمومی را تغییر دهد.
روابطعمومی برای بهبود عملکرد کارزارهایش و خلق ارزش بیشتر برای مشتری، به شدت به دادهها و تجزیه و تحلیل آن متکی است.
کلاندادهها برای نگارش و اجرایی کردن استراتژی روابطعمومی بسیار مهم شدهاند و متخصصان روابطعمومی میبایست درک کاملی از نحوهی استفاده آن داشته باشند تا به سود برند خویش از این امکان استفاده کنند.
مخاطبان و مصرفکنندگان کالا و خدمات ما مدام در حال به جا گذاشتن ردپای دیجیتال هستند. مجموعهی دادههای جمعآوریشده دید وسیعی به ما میدهند در رابطه با رفتار مشتری و الگوهایی که از آنها پیروی میکنند. همچنین میتوان از آن برای ارزیابی کارزارهای روابطعمومی استفاده کرد.
از جمله مهمترین کاربردهای کلانداده در عرصهی روابطعمومی عبارتند از:
۱ سنجش رسانههای اکتسابی: وقتی یک شخص ثالث هر گونه تبلیغی را منتشر میکند و ما برای آن پولی نمیدهیم، در واقع داریم از رسانهی اکتسابی (Earned Media) استفاده میکنیم.
رسانههای اکتسابی اهمیت زیادی برای ما دارند؛ زیرا بر تجربیات و توصیههای مثبت مشتری تکیه دارند. پیش از ظهور کلانداده، عملکرد رسانههای اکتسابی به روشهای سنتی سنجیده میشد که نتایج قابل اعتمادی هم ارائه نمیکرد.
امروزه اندازهگیری رسانههای اکتسابی از نظر لایکها و میزان تعاملی بودن پستها بهسهولت قابل دسترسی است. پس کارگزاران روابطعمومی میتوانند بهراحتی عملکرد خود را در شبکه بسنجند.
۲ تجزیه و تحلیل احساسات: از طریق ترکیب دادهها و ابزارهای گوش دادن اجتماعی (Social Listening)، متخصصان روابطعمومی میتوانند اطلاعات مهمی در مورد احساسات مشتریان خود به دست آورند.
درک آنچه مشتری احساس میکند به روابطعمومی اجازه میدهد تا استراتژیای را طراحی کند که مطابق با جمعیت هدف باشد. همچنین میتواند کمکحال ما در مواقع بحران باشد و رویکرد منفی رسانهها به سازمان ما را تعدیل کند؛ چون دارد رفتار مشتری ما را بهدرستی میسنجد.
۳ استخراج تاریخچه روند: از طریق تجزیه و تحلیل دادهها، متخصصان روابطعمومی میتوانند از روندی که در گذشته پدید آمده رمزگشایی و پیشبینی کنند چه زمانی ممکن است دوباره اتفاق بیفتد.
روابطعمومی با دسترسی به دادههای مربوط به هشتگهای پرطرفدار- یعنی آنچه که مشتریان به طور مثبت در مورد آن صحبت میکنند و آنچه باعث واکنش منفی میشود – میتواند استراتژی مؤثرتری طرحریزی کند.
منبع: مداد سیاه
|
دیدگاهتان را بنویسید