×
×

نقش روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ در توسعه کسب‌ وکار

  • کد نوشته: 2496
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • دکتر شهرام شیرکوند – سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از وجود روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ تخصصی و توانمندی‌های روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ برای حمایت از سازمان وتوسعه صنعتی بهره نمی‌گیرند، سازمان‌شان را ضعیف کرده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته‌اند.  شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || با در نظر […]

  • دکتر شهرام شیرکوند – سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از وجود روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ تخصصی و توانمندی‌های روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ برای حمایت از سازمان وتوسعه صنعتی بهره نمی‌گیرند، سازمان‌شان را ضعیف کرده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته‌اند.

     شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || با در نظر گرفتن این موضوع و اینکه در جوامع فعلی روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تبلیغات پیشبردی محسوب می‌شود و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ عاملی برای ایجاد مناسبات مطلوب با اقشار و جوامع مختلفی که با بنگاه یا شرکت سروکار دارند، به شمار می‌آید، ازاین‌رو نمی‌توان از نقش روابط‌عمومی در ارتقا و توسعه برند غافل شد. روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌، علمی در مورد ارتقای برند و خوش‌نامی سازمان است؛ اگر روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ سازمان، رقابت را جدی نگیرد از محیط کسب‌وکار حذف می‌شود. روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ نتیجه تحولات جوامع و سیستم‌ها و نظام‌های ارتباطی سازمان‌هاست که در دو بعد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی اتفاق می‌افتد تا اعتماد میان افراد در محیط کار و جامعه نسبت به آنچه از سوی سازمان انجام می‌شود به‌دست آید.
     
     سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از وجود روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ تخصصی و توانمندی‌های روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ برای حمایت از سازمان وتوسعه صنعتی بهره نمی‌گیرند، سازمان‌شان را ضعیف کرده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته‌اند.
     
     بنابراین ایجاد رابطه مناسب نیازمند شناخت نگرش‌های افراد در داخل و خارج سازمان است. برنامه‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی و معرفی مناسب برند، پایش رسانه‌ها، تولید خبر و اثرگذاری در افکار عمومی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت برند محافظت کرده و ارتقا و پیشرفت آن را به بهترین نحو مدیریت می‌کند. به جرات می‌توان گفت یکی از دغدغه‌های مدیران روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ شناخت نداشتن صاحبان صنایع و بنگاه‌ها از علم روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ مدرن و کارکردهای صنعت
    روابط‌عمومی است، از این رو ضرورت دارد با تشکیل کمیته‌ای متشکل از متخصصان و کارشناسان حوزه روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ و تدوین برنامه‌ای منسجم، در جهت شناساندن صنعت روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در توسعه برند گام برداشت. در زمینه نقش صنعت روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ در توسعه صنعتی، می‌توان گفت: روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ در نطفه تولید صنعتی قرار دارد و از زمان راه‌اندازی صنایع (صنایع کوچک و بزرگ)، در همه مراحل صنعت را هدایت می‌کند و تنها روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ قادر به انجام این مهم است.
     
     در عرصه کسب‌وکار نیز روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ به‌عنوان یک تکنیک حمایت از بازار شناخته‌شده است. هر سازمانی در یک دوره مشخص باید گزارش عملکرد و فعالیت‌های خود را به سهامداران و سایر ذی‌نفعان ارائه کرده، میزان موفقیت خود را در بازاریابی اعلام کند. به این منظور، نقش‌آفرینی روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ در جذب سهامداران ناراضی در مجامع شرکت‌ها حیاتی است و موجب اطلاع‌رسانی مناسب درباره فعالیت‌های انجام‌شده در جهت منافع ذی‌نفعان و ایجاد آرامش نسبی در بین آنها می‌شود. در هر صنفی رقبا همواره تلاش می‌کنند برنامه‌های سازمان رقیب را مخدوش کرده و خوش‌نامی آن را در جامعه خدشه‌دار کنند.
     
     هرچند این نوع رفتارها در کسب‌وکار سالم با اخلاق حرفه‌ای منافات دارد، اما روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ در راستای مقابله با تهدیدات و ایجاد فرصت‌ها، در پیشگیری از این موارد نقش بسیار موثری خواهد داشت. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از وجود روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ تخصصی و توانمندی‌های روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌ برای حمایت از سازمان وتوسعه صنعتی بهره نمی‌گیرند، سازمان‌شان را ضعیف کرده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته‌اند. نقش روابط عمومی‌ها هم تاکتیکی و هم استراتژیک است و ازاین‌جهت مهم هستند که می‌توانند جهان‌بینی انسان‌ها را تغییر دهند.
     

     

     

     

     

     

    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *