ترجمه: دکتر عادل میرشاهی (دکترای مدیریت کسب و کار- گرایش استراتژیک)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| یکی از توانایی های متخصصان روابط عمومی خلق محتواست- آب و نان صنعت روابط عمومی برای سال ها از این توانایی آمده است. اینک در شرایطی قرار گرفته ایم که کانال های پخش محتوا به شدت رشد کرده و سال به سال متنوع تر می شوند، اما قوانین بنیادینی وجود دارند که هنوز به کار می آیند: درک مخاطبان، دریافت اینکه آنها به چه چیزی نیاز دارند و خلق مواد اصیلی که آگاهی بخش، سرگرم کننده و جذاب باشند.
در این نوشتار سعی داریم ضمن اشاره به این موارد، حداقل هایی را برای یک روابط عمومی که می خواهد در فضای رقابتی تولید محتوای فعلی کسب و کار خود را رونق بخشد بیان کنیم. اینکه چه نوع اطلاعاتی و در چه قالبی توسط مخاطب پسندیده می شوند. یکی از ضعف های فعلی در کسب و کارها، این تصور است که مخاطبان ما باید اطلاعات فنی دریافت کنند. اطلاعات فنی و کلمات نا مانوس می تواند باعث شود که مخاطب شما توجهش را از آنچه نوشته اید بردارد. آنچه برای یک روابط عمومی تعریف شده است نگارش متنی است که مخاطب را به دنبال خود بکشاند به گونه ای که نتواند چشم از سطور بردارد. بنابراین نگارش و ویراستاری متن باید مورد توجه قرار گیرد.
در واقع نگارش در روابط عمومی ابعاد گسترده تری از صرف نوشتن دارد. روابط عمومی ها نگارش را در حوزه های مختلفی به کار می برند، که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
• گزارش های خبری
• مقالات فنی و مطالعات موردی
• قطعاتی از رهبران فکری
• گزارش های دقیق و جامع
• مواد بصری
ضمن اینکه تنها نگارش و ویرایش این موارد کافی نیست. بلکه علاوه بر آن روابط عمومی باید مطمئن شود که موادی که تولید می شوند در محل مناسبی به نظر مخاطبان می رسند و در این مرحله انتخاب رسانه صحیح برای مخاطب صحیح اهمیت ویژه ای خواهد داشت.
گزارش های خبری
شناسایی موقعیت ها و فرصت های طلایی خبری باعث شناخته شدن کسب و کار شما در کلاس جهانی می شود اما در این بین دشواری هایی نیز وجود دارد:
اول اینکه، استخراج علایق ویراستاران و خبرنگاران و لیست کردن اینها باید یکی از بخش های کار روزانه روابط عمومی ها باشد.
دوم فقدان شناخت و آگاهی روابط عمومی از اینکه چه اتفاقی در امور عمومی در شرف وقوع است و اینکه این موارد گاهی قابل اعلان نیستند. در نتیجه ما نمی توانیم به عنوان رهبران فکری نظرات و ایده هایمان را به رشته تحریر درآوریم.
مقالات فنی و مطالعات موردی
برگزاری جشن و به اشتراک گذاری موفقیت ها، استفاده از مقالات فنی برای آموزش مخاطبان در خصوص تکنولوژی ها، فرآیندها و روش ها یکی از تکنیک های روابط عمومی هاست. مطالعات موردی قوی و توصیف های درخشان می تواند مشتریان بالقوه را جذب کند.
مطالعات موردی در مورد برندهای تازه معرفی شده می تواند جلب توجه کرده و برایشان شهرت ایجاد کنند. نویسندگانی که سابقه فنی، مهندسی و بازاریابی دارند و گزارشگران اسبق روزنامه ها و ویراستاران می توانند در روابط عمومی مورد استفاده قرار گیرند. مجموعه تیم تحریریه در روابط عمومی باید شامل متخصصانی باشد که اطلاعات فنی را برای مخاطبان مختلف تولید کرده و آنها را برای بازار جهانی ترجمه کنند.
گزارش های دقیق و جامع (کاغذ سفید) و رهبران فکری
روابط عمومی ها باید این قابلیت را داشته باشند که توجه مردم را به آنچه قرار است بیان شود جلب کنند. هنر روابط عمومی در آغاز گفتگو و سپس اعتبار بخشی به آن گفتگوست. پیشرو بودن در گفتگو از طریق گزارش های دقیق و جامع که به اصطلاح به آن کاغذ سفید می گویند آغاز می شود و از طریق مقالات رهبران فکری در همکاری با کسب و کار شما ادامه می یابد. هماهنگی با موضوعی که مورد نظر متخصصان است و به اشتراک گذاری دانشی که شما را به عنوان یک بخش پیشرو معرفی می کند، یکی از وظایف سنگین در روابط عمومی است چراکه باید در این مصاف تفاوت های شما در رقابت با سایر بخش ها مشخص شود.
عناصر بصری
روابط عمومی ها عکاسان حرفه ای، فیلمبرداران و طراحانی گرافیکی را در اختیار دارند که تصاویری را با کیفیت بالا برای طیفی از اپلیکیشن ها پدید می آورند. محتوای بصری برای افزایش عملکرد مواد نوشتاری حیاتی اند. حتی می توان گفت یک عکس می تواند پیروزی یا شکست را برای یک روابط عمومی رقم بزند. عکس ها می توانند طیفی وسیع از مواد رسانه ای را پدید آورند که شامل وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی و نشریات کاغذی می شوند. بنابراین روابط عمومی بدون توجه به این بخش در محتوا قطعا با دشواری های جدی روبرو خواهد شد.
منبع: https://bcmpublicrelations.com/
|
دیدگاهتان را بنویسید