حسن خسروی – دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی
مدرس دانشگاه و مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| اسفند ماه امسال، انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش روی داریم. افراد مختلفی با تخصصهای گوناگون پا به عرصه انتخابات گذاشته و به هر دلیل و نیتی که دارند اعلام کاندیداتوری می نمایند تا بلکه با توجه به تخصص و ویژگیهای آنان، نظرات مردم را جلب کرده و رای بیاورند.
در کنار داشتن تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی و توانمندیهای فردی و حرفه ای، به نظر می رسد که یک نماینده مجلس شورای اسلامی می بایست دارای تخصص و خمیر مایه روابط عمومی و ارتباطات نیز باشد چرا که هنر مردمداری اگر در فرد نباشد نمی تواند با انسانها تعامل مناسب و سازنده ای داشته فلذا در راه نیل به اهداف نیز دچار سردرگمی و شکست و سقوط خواهد شد.
حرفه، فن، دانش و هنر روابط عمومی یک ویژگی برجسته ای است که هر کس آن را دارا باشد دارای یک ارزش افزوده بوده و این مزیت برای فرد در حقیقت، خلق ارزش می کند. نماینده مجلس شورای اسلامی چه در سطح برخورد و تعامل با همکاران و سایر نمایندگان مجلس و چه در برخورد و مواجهه با مردم و شهروندان و مخاطبان خود چنانچه از روابط عمومی و ارتباطات موثر بهره مند باشد خواهد توانست در مجامع و جلسات و همایشهای مختلف بهتر حرف خود را به کرسی نشانده و بهتر از برنامه ها و طرح های خود دفاع نماید که قطعا برآیند آن باعث رشد و توسعه شهر و کشور و دیار نمایندگان خواهد بود.
به تجربه ثابت شده نمایندگانی که از روابط عمومی و ارتباطات چه به صورت اکتسابی و چه به صورت ذاتی و کاریزماتیک بهره ای داشته اند همواره نسبت به سایر همکاران و نمایندگان مجلس، یک سر و گردن بالاتر بوده اند. البته جای ذکر است که یکی از وظایف مجموعه اداری مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری انتخابات و تمام شدن شمارش آراء داوطلبان و مشخص شدن وضعیت نمایندگان منتخب شهرها باید موضوع مهم آموزش به نمایندگان باشد و آموزش بدو خدمت به نمایندگان راه یافته به مجلس شورای اسلامی می بایست بطور دقیق و برنامه ریزی شده و مستمر توسط بخش مربوطه در مجلس شورای اسلامی برگزار و کاملا هم جدی گرفته شود.
نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی به شدت نیازمند فراگیری مباحثی نظیر: سواد رسانه ای – هوش هیجانی – تشریفات – زبان بدن – افکارسنجی – فن بیان و سخنوری – روابط عمومی و ارتباطات موثر و مفاهیمی از این قبیل هستند و ما متاسفانه کمبود و خلا این دوره های آموزشی را در مورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاملا حس می کنیم و کلیپ های منتشره در فضای مجازی و حرکات و بیانات نمایندگان در محافل و مجالس مختلف که سوژه رسانه ها می شوند همگی حاکی از آن است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شدت نیازمند آموزشهای بدو ورود و بدو خدمت در مجلس هستند.
نماینده ای که بلد نیست حرف درست بزند و بلد نیست درست حرف بزند و چگونگی نفوذ در دلها را نمی داند و افکار سنجی نخوانده و رسانه را نمی شناسد چطور می تواند از حق و حقوق یک ملت و شهر و دیار خود دفاع جانانه کرده و سربلند باشد. ؟!؟!. بدین ترتیب بسیار ضروری است که امسال مردم شریف و عزیز کشورمان حتما در انتخابات به صورت پرشور شرکت کرده و حتما به کسانی رای بدهند که علاوه بر تعهد و تخصص، دارای روابط عمومی و ارتباطات موثر نیز باشند. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. حسن خسروی.
|
دیدگاهتان را بنویسید