شارا، مهدی باقریان عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی- هیچ وسیله ای بهتر از روابط عمومی برای فرهنگ سازی، بالا بردن اعتماد و دید جامعه و در نهایت، افزایش پایه مشتری در بانکداری اسلامی وجود ندارد.
در این زمینه قبل از هر کاری ضروری است آنچه بانکداری اسلامی را از بانکداری غیراسلامی متمایز می کند مشخص شود. اگر سیستم پولی و بانکی کشور قادر به پاسخ به این سوال نباشد که چرا مشتری باید بانکداری اسلامی را بر دیگری ترجیح دهد، پس نمی توانید انتظار داشته باشید مردم قادر به تشخیص چنین تمایزی باشند. در قدم اول با کمک روابط عمومی می توانید به تعریف و برجسته سازی تفاوت بانکداری اسلامی از بانکداری غیراسلامی- در صورتی که تا به حال مشخص نشده باشد- بپردازید.
هنگام گام گذاشتن در چنین وادی، طراحی یک استراتژی ملی و کارآمد در سطح مدیریت کلان نظام بانکی ضروری است. این بدین معنی است که برای پیاده سازی و رسیدن به بانکداری اسلامی صرفا نباید به اقدامات یک یا چند موسسه مالی و اعتباری و یا بانک اکتفا شود، بلکه اجرای طیف گسترده ای از برنامه های منسجم و همه جانبه به عنوان شاکله «شبکه بانکداری اسلامی»، لازم است.
ارتباطات موثر می تواند نقش مهمی را در آگاه ساختن مردم با بانکداری اسلامی بازی کند. ارتباطات یاد شده می تواند به ارزش کار روابط عمومی بیافزاید که با ایفای خوب نقش خود، مشوق گسترش و توسعه فرهنگ بانکداری اسلامی باشد.
این جا نیاز است شاغل روابط عمومی در مدیریت تغییر و فرهنگ سازی در زمینه فرصت ها و موقعیت هایی که ابزارها و روش های روابط عمومی در خدمت سیستم بانکداری اسلامی ایجاد می کند، از مهارت بیشتری برخوردار باشد. تصویر ارزشی و فرهنگی و اقتصادی نظام بانکداری اسلامی باید برای متولیان روابط عمومی کاملا روشن باشد و از آنان انتظار می رود که موضوعات کلیدی نظام مذکور را کاملا درک کنند. قبل از هر چیز یک کارشناس روابط عمومی که با «ارتباطات بانکداری اسلامی» سروکار دارد، باید از مفاهیم و زبان تخصصی برخوردار بوده و از جوانب آن آگاهی یابد.
«ارتباطات بانکداری اسلامی» در شکل خوب و موثر آن می تواند فرصت های مناسبی را برای ارایه پیام های درست و بی نقص به تمامی کسانی که به نوعی درگیر نظام بانکداری اسلامی هستند، فراهم آورد.
بنابراین این نکته کاملا بدیهی و روشن است که روابط عمومی باید به شکل کامل و موثر در چارچوب راهبردهای کلان بانکداری اسلامی قرار گرفته و با سیاست های مدیریتی آن تلفیق شود.
|
دیدگاهتان را بنویسید