شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– شرکتها یکی از اجزای اساسی تجارت میباشند و برای تمرکز روی آنها هیچ زمانی بهتر از دوره رکود اقتصادی-که همه مردم نسبت به خرج کردن پول به هر منظوری بیمیل هستند-وجود ندارد. در دورههای سخت اقتصادی، توسعه دادن شراکت استراتژیک گران تمام میشود ولی میتوان با اعمال نفوذ آن را توسعه داد تا هم رهبریهای قابلی ایجاد کند و هم نمایش ارزشمندی ارائه نماید.
شراکتها فقط منحصر به شرکتهای ای-اُ-ال، تایم وارلز و مایکروسافت نیستند،بلکه برای شما هم مفید هستند.
پیدا کردن شرکا: با کارتهای ویزیتی که در اختیار دارید شروع کنید.
شما کجا شرکای خود را پیدا میکنید؟ چه کسانی را میشناسید؟ وقتی در یک کنفرانس شرکت میکنید چه کسانی را به جا میآورید؟ زمانی که در یک ننمایشگاه تجاری شرکت میکنید، با چه کسانی تماس میگیرید تا قرار ملاقات ضمن صرف نهار بگذارید؟ بخت شما بستگی به تعداد ززیاد ارتباطات خوب شما (با کسانی) دارد که میتوانید به شرکای استراتژیک تبدیل نمایید.
امروزه شراکتها با مسامحه تعریف میشوند. شرکای استراتژیک میتوانند به هر شرکتی اطلاق شوند که شما به واسطه ذات تجارت خود از مسیرشان عبور میکنید. اگر شما مشتری مشترک دارید (و درگیر رقابت مستقیم نیستسد)، در این صورت مشارکت استراتژیک میتواند به خوبی یک موقعیت برد دوطرفه باشد. برای مثال، اگر هر دوی شما چاپگرهای متوسط را هدف گرفتهاید، پس چرا با همدیگر راهی به بازار مخاطب مناسب پیدا نمیکنید؟
اگر آنها به خدمات یا محصولات هر دوی شما نیاز دارند، در مورد بازار با هم توافق کنید و دو برابر به مخاطب خود برسید. اگر شراکت جدیدی را شکل میدهید، تفکر خود را بر حسب آن چیزی پایهگذاری کنید که مشتریهای شما درست قبل یا درست بعد از آنکه با محصولات شما تعامل حاصل کنند یا به خدمات شما احتیاج پیدا یابند؛ انجام میدهند.
درباره اولویتها فکر کنید، چه جغرافیا میباشد-مثلاً نزدیکتر بودن نسبت به بلوک محل کارشما-یا آینده نگرانه-جایی که دادهها باید قبل از آنکه برای خدمات شما آماده است، موجود باشد.
تعریف شراکتها
چه انتظاری میتوانید از یک شراکت داشته باشید؟ هر چیزی از قرار گرفتن آرم تجاری شما روی سربرگهای «شرکای حقوقی» شریکتان گرفته تا میزبانی مشترک رویدادهایی مثل طرحهای شبکهای تا بازاریابی با نام مشترک برای لیست هر دو طرف تا دخول آرم شما در فرهنگ بازاریابی شریکتان را شامل میشود (و مسلماً عکس آن هم صادق است).
یک شراکت میتواند خیلی سختگیرانه محدود شود یا اینکه خیلی آزادانه (وعمومی) تعریف شود. چیزی که مهم است این است که یک شراکت باید فواید محسوسی را به هر دو شریک برساند. شما باید از مشتریانی که به صورت مشترک دارید – یا زا مشتریان بالقوه مشترکتان – بشنوید که آنها (مراجعه به) شما را توصیه کردهاند و شما باید سیستمی در محل داشته باشید که از آنها قدردانی کند نه این که توصیه آنها به مشتریان خودتان را مطرح کنید.
شراکتها نوع متفاوتی از سرمایه را نشان میدهند.
شراکتهای استراتژیک نوعاً نتیجه یک سرمایهگذاری زمانی هستند تا پولی. زمان و انرژی هم آنها را پایدار میکنند.
مطمئن شوید که همه شراکتهای استراتژیک به شرکت منتقل شوند، نه فردی که مسئولیت اجرای ایجاد آن را دارد. یک گروه را برای ملاقات با همه شرکای استراتژیک بر یک پایه منظم اعزام کنید، تا از دست رفتن یک مسئول اجرایی کلیدی حرف آخر را در یک شراکت استراتژیک نزند، همچنین شراکتهای استراتژیک برای انتشار اخبار در مطبوعات هم مفید است. در یک اقتصاد در حال رکود، اخبار کمتری برای گزارش وجود دارد. این به آن معنی است که خبرهای کمتری از سوی شرکتها به صندوق پستی نویسندهها ارسال میشوند. از اعلام شراکتهای استراتژیک خود و هرگونه نتایج شراکتهای استراتژیک خود به خروجیهای رسانههای مناسب صنعتتان مطمئن شوید. حفظ نام شما در مطبوعات یکی دیگر از فواید شراکت استراتژیک است. شراکتهای استراتژیک یک راه مطلوب برای حفظ تجارت شما در جلوی دید مشتریان بالقوه و رسانهها در زمانی است که زمینه فعالیتهای اقتصادی نسبتاً شفاف است. آنها نیازمند کمی انصاف هستند و در یک اقتصاد در حال رکود شما احتمالاً هنوز قادر هستید که از عهده آن برآیید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
دیدگاهتان را بنویسید