شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– سیاست اصلاح اقتصادی ۱۹۹۱، باعث ترغیب و ورود شرکت های چند ملیتی به هند شد. از آنجایی که دولت هند منتظر ورود شرکت های خارجی به بخش تولید بود، عمده شرکت های داخلی وارد بازار خدمات شدند. کمپانی های کوکاکولا و پپسی و مک دونالد برای تطبیق تولیدات خود با ذائقه های هندی ها، برنامه های جدیدی را تدارک دیدند و البته با تغییر شیوه تبلیغات و تولید خود، لطمه جدی به خود زدند. اینجا معنی « درس هایی که آموختیم» مشخص می شود.
به چند نمونه توجه کنیم:
۱- بازی کریکت که توسط انگلیسی ها به هند وارد شد، محبوب ترین ورزش در هند است. در سال ۹۴ کاپیتان تیم هند با یک شرکت تبلیغات نمایشی ورزشی قرار داد بست. نام او محمد بود و این کار باعث ایجاد آشوب در جامعه اسلامی هند شد. کاپیتان تیم کریکت ضمن عذرخواهی توضیح داد که وی تنها از نام خود «محمد» برای امضای قرارداد استفاده کرده و این نام در نمایش تبلیغاتی بکار رفته است، البته اعتراض تا مدت ها ادامه پیدا کرد.
۲- یک شرکت عظیم دیگر مورد اعتراض گروهی از هندوها واقع شده بود. چرا که استخراج عصاره از درختی بود که از قضا این درخت برای یک گروه مذهبی در هند مقدس می باشد و این باعث شد ملی گرایان هند در برابر بیگانگان رو در و قرار بگیرند و…
۳- یک کارخانه غذاهای آماده برای فروش کالای خود از شعار، صبحانه هندی باعث چاقی می شود. استفاده کرده بود و این کار باعث تحریک تعداد زیادی از مردم شده بود.
۴- برنامه های مبتذل ماهواره ای باعث بوجود آمدن بحث های پیرامون ارزش های فرهنگی هندی شده بودند و این مسله باعث بوجود آمدن اشکالاتی در پخش این برنامه ها شده بود.
۵- یک کارخانه Fast food با ارائه برنامه های تبلیغاتی برای فروش کالای خود متهم به حمایت از تهاجم فرهنگی علیه فرهنگ هندی شده بود.
این مسائل باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکت های چند ملیتی شده بود. حزب BJP که رهبری دولت را در دست داشت علیه تخریب فرهنگ هند و تهاجم فرهنگی واکنش های شدیدی نشان داد. به دفعات دیده شد که هندی ها مایل به مرور و تحلیل فرهنگ های وارداتی و کسب نقاط قوت آنها هستند تا اصطلاحاٌ فرهنگ پاپ آمریکا نتواند بر فرهنگ هند غلبه کند و به قول حزب حاکم، ما چیپ های کامپیوتر را می خواهیم نه چیپس سیب زمینی.
درس واضحی که ما از این نکات می آموزیم این است که شرکت های روابط عمومی می بایست محیطی را که می خواهند وارد شوند به دقت تحلیل کنند و راهکارهای اساسی برای بوجود آوردن رابطه منطقی با محیط را ارائه کنند. بسیاری از شرکت های چند ملیتی متخصصان تراز اول روابط عمومی را در اختیار دارند تا پیام تبلیغاتی خود را سازگارتر با محیط بازار جدید ارائه دهند.
هم اکنون آژانس های روابط عمومی و شرکت های چند ملیتی به طیف گسترده ای از متخصصین روابط عمومی در هند دسترسی دارند.
ترجمه: شارا
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
دیدگاهتان را بنویسید