شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– تحول حرکتی است به فراسوی وضعیت فعلی از طریق یک وضعیت گذار و به سمت یک وضعیت آتی و یا به عبارتی دیگر تحول فعالیت و یا تلاشی برنامه ریزی شده و بلند مدت است که هر سازمان و هر جامعه را به سمت جایگاه تعالی سوق می دهد.
تحول یک جامعه و یک سازمان نیز با این مفهوم، ایجاد و توسعه راه حلهای خلاقانه، هوشمندانه و جدید، داشتن هدف و برای رسیدن به هدف، داشتن برنامه جامع و موثر است.
بدون تردید غالباً تحول اساسی در یک جامعه یا سازمان زمان بر است و می بایست برنامه ریزی شده باشد و شرط تحقق آن درک دقیق و صحیح و اعتقاد مجموعه فعالان و اعضاءی آن جامعه نسبت به آن برنامه است. تحول نیازمند تصویری مطلوب از آینده است و بر جنبه های نرم افزاری و فرهنگ حاکم (جنبه های انسانی و اجتماعی) تکیه دارد و البته شامل برنامه هایی نیز برای جنبه های سخت افزاری است.
تفاوت تغییر و تحول در این است که تغییر یک هدف و بیرونی است در حالیکه تحول تولدی دوباره است و یک فرآیند و درونی است. از آنجا که شرایط حاکم بر جوامع بشری با سرعت در حال دگرگونی و تغییر است لذا هر جامعه و هر سازمان در چرخه حیات امروز خود نسبت به دیروز با مسائل و چالش های متفاوتی مواجه می شود. اگر نگوییم با گذشت هر سال از عمر یک مجموعه به یقین پس از طی یک دوره کوتاه از فعالیت ها و وظایف تعریف شده ، مقررات و شرح خدمات دچار سالخوردگی و بی حرکتی شده و به تبع با شرایط روز ، تکنولوژی ها، نوع تقاضای خدمات گیرندگان مطابقت نکرده و استراتژیهای آن بروز نخواهد بود، لذا فرهنگ حاکم بر زندگی ها با استراتژیهای جامعه ناسازگار شده و شرایط جدید محیط به ویژه انتظارات مخاطبان و مشتری را بر نمی تابد.
از این رو تحول را که بیشتر دارای منشاء بیرونی می باشد مانند ظهور فناوری های نو، الزامات توسعه یافتگی، بازارهای جدید، وضعیت سایر جوامع بشری، نیازها و تقاضای جامعه و … به عنوان یک اصل پایداری باید پذیرفت و در این جهت برآورده نمودن نیازهای خدمات گیرندگان، بکار گیری ابتکارات جدید، تغییر در مقررات اجتماعی، ایجاد شرایط جدید حتی تغییر تکنولوژی های موثر بر جامعه، تغییر در توان نیروی کار و بهرمندی کامل از دستاوردهای تازه دانش مدیریت و ….. را به عنوان برنامه در دستور کار داشت تا تحول مورد نیاز رخ دهد.
حال باید دید سر چشمه و منشا این تحول کجا می تواند باشد و در حوزه روابط عمومی به عنوان کلید طلایی افکار و مسیر هدایتگر رفتار عمومی جامعه چگونه می باشد.
با نگاهی به سابقه و تاریخچه فعالیت روابط عمومی در ایران می توان به این نتیجه رسید که ایران نسبت به برخی از کشورها در این حوزه شاید در وضعیت ایده آلی مورد نظر و خواسته یک جامعه توسعه یافته قرار ندارد، ولی این بدان معنا نیست که فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد بلکه در مرحله گذر از دوران های مختلف روابط عمومی سرعت نسبتا مناسبی یافته ، به طوری که در حال حاضر از یک سو با توجه به وضعیت موجود در زیرساخت های فناوری اطلاعات و کیفیت کارکرد روابط عمومی ها از نظر فعالیت های الکترونیک و اینترنتی، می توان گفت در میان همه اشکال روابط عمومی مدرن و پیشرفته ، کشور مان ایران در حد فاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داشته و از سوی دیگر در سایه نیم قرن تجربه ، تلاش و فعالیت نهادهای مرتبط با روابط عمومی در قالب N.G.O و پیشکسوتان و اهالی این هنر مهم و استراتژیک ، توانسته است این حوزه را در مسیر صعود قرار دهد.
لیکن هنوز در برخی از نهادها و ادارات دولتی و همچنین بخش های خصوصی روابط عمومی ها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود و خرده گرایی به جای کلان نگری می کنند. ورود به این مشکلات توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین را از روابط عمومی گرفته است و شاید در برخی از این حوزه ها نگرش به روابط عمومی صرفاً به عنوان یک واحد تبلیغاتی است که این امر منجر به تحریف افکار و دورشدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است و باید اذعان داشت امروز این نهاد و صنعت مؤثر در گوشه و کنار با نوعی مظلومیت رسانه ای و فرهنگی و مهمتر از همه کم باوری مواجه شده است.
و اگر در مقابل مسیر، حرکت و نقش روابط عمومی در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی، روشنگری و هدایت افکار عمومی، شادابی و امیدواری جامعه و ... را که در حال شکل گیری است ارزیابی نماییم، می توان دریافت که این توان و قدرت که قادر است از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی اندیشه، افکار و رفتار عمومی جامعه جلوگیری کرده و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان بخش های مختلف جامعه باشد. بدون تردید ابتکارعمل و فعالیت های دلسوزان و فعالان و نهاد های سازمان یافته روابط عمومی ها در سالهای اخیر این خود باوری و بلند اندیشی را در وجود اهالی، کارگزاران و متخصصان روابط عمومی ها را پرورانده و موجودیت بخشیده است که یکی از روش های موثر و تاثیر گزار برگزاری جشنواره ها، کنفرانس ها و همایش های تخصصی این حوزه است.
متخصصان برنامه ریزی می گویند: نگرش و نگاه یک سازمان موفق و پویا نسبت به آینده همواره از زاویه سه افق صورت می گیرد: افق باز، افق دور وافق روشن. افق باز ضامن تدبیر و تصمیمات و بلند اندیشی فعالان و تصمیم سازان آن بخش نسبت به مصالح و مسائل پیرامونی و یکی از عوامل پرهیز و عارضه شوم اندیشه های محدود و برنامه های جزئی نگری است. هر جامعه و سازمانی که از افق باز بهره مند است، در برابر حل مسائل به صورت خطی نمی اندیشد، بلکه نگرش حاکم شکل شبکه ای و گسترده داشته و راه حل های مختلف را فقط از زاویه یک راه نمی بیند و به اصطلاح پژوهشگران، به ورطه تک سبب بینی، مقطعی نگر و منطقه ای نمی افتد، لذا راه های تجربه شده و برنامه ملی و کلان نگری را به صورت هدفمند و به صورت هوشمند به کار می بندد.
بین هدف گذاری و برنامه ریزی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. برنامه بدون هدف اثر بخشی نداشته و هدف بدون برنامه، خیال و رویایی بیش نیست. هدف گذاری جزء لاینفک برنامه ریزی است و برنامه ریزی فرایندی است که چگونگی حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب ( هدف ) را مشخص می نماید. برنامه ریزی خود هدف نیست بلکه وسیله و ابزاری برای تحقق اهداف است. برای موفقیت و بهبود سازمانی، هدف گذاری خوب شرط لازم و برنامه ریزی مناسب شرط کافی است و اعتقاد بر هدف و برنامه نخستین اصل برای پیشرفت است که در سایه خودباوری اتفاق خواهد افتاد.
برگزاری هشت دوره موفقیت آمیز جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در سالهای ۹۱-۸۱، که با ابتکار انجمن متخصصان روابط عمومی و مشارکت موسسه کارگزار روابط عمومی و با همکاری استادان و پیشکسوتان این هنر متعالی، بدون تردید نقش بسیار مهمی در ایجاد فضای حضور و جراٌت بیان نظرات دستاندرکاران روابط عمومی سازمانها، موسسات دولتی و غیردولتی و همچنین کارشناسان و دانشجویان این رشته در حوزه انتشارات داشته است . ویژگی بزرگ این جشنواره ایجاد یک رقابت سالم و حقیقی و با در نظر گرفتن منافع و جایگاه روابط عمومی ها صورت گرفت و مستند روشن موضوع نیز تعداد شرکت کنندگان در آن می باشد که همه ساله رشد چشمگیری داشته است و اینک قرار است یقین و باوری که در نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در سال جاری در دو سطح ملی و استانی در اندیشه مسئولین و فعالان روابط عمومی ها رخ دهد، افق های روشنی را پیش روی خواهد گذاشت تا با تلاش، ابتکار عمل با تکیه بر نوآوری های روز دنیا خط سیر ارتقاءی هنر هشتم شتاب شایسته و مورد انتظار را بگیرد. استوار باد اندیشه و باور تمامی اندیشمندان، دست اندرکاران و فعالان روابط عمومی.
|
دیدگاهتان را بنویسید