شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– هر کس در زندگی، با معمای پیچیده اصول اخلاقی مواجه میشود. اصول اخلاقی چیست؟ معیارها یا الگوهای مشترک کدامند؟ شیوههای پرهیز از تنگناهای اخلاقی و مواجهه با آنها کدام است؟
مارک مک الریث، در کتاب «مدیریت روابط عمومی نظام یافته و اخلاقی»، اصول اخلاقی را چنین تعریف میکند: «مجموعه معیارهایی که با آن، درباره درست یا غلط بودن هر چیز داوری میشود».
«از نظر وی، کار ویژه مدیران روابط عمومی ایجاد معیارهایی است که بر پایه آن در سازمان تصمیمگیری میشود.» به این ترتیب، مدیران رهنمودهایی را ارایه میدهند که براساس، آن کارکنان درباره درست و یا غلط بودن هر چیز داوری کنند. اصول اخلاقی برای روابط عمومی به چهار دلیل، مورد توجه خاص قرار دارد:
۱ـ کارکنان آگاهند که روابط عمومیها تا حدی مشهور به رفتار غیر اخلاقی هستند.
۲ـ روابط عمومیها اغلب، منبع اظهارات اخلاقی از یک سازمان و منشاء سیاستگذاری اخلاقی و اجتماعی برای آن سازمان هستند.
۳ـ کارکنان تلاش کردهاند تا اصولی اخلاقی در خور حرفه خویش را تدوین کنند.
۴ـ کارکنان روابط عمومیها، باید به نمایندگی از سازمانهای خود، به عنوان میانجیهای اخلاقی برای کسانی که در خدمت آنها هستند، عمل کنند.
به این ترتیــب، کــارمند روابــط عــمومی بـاید اخلاقیترین فرد در سازمان باشد. همان گونه که اشاره خواهد شد، فعالیت روابط عمومیها بر پایه اعتماد استوار است. نقض کنندگان به این اعتماد، به خود و همکارانشان به یک اندازه آسیب خواهند رساند.
کارکنان روابط عمومی، در خصوص ادعای رفتار غیر اخلاقی، بسیار حساسند و حتی حالت تدافعی دارند. اصطلاح روابط عمومی گاهی به عنوان مترادفی برای دروغگویی، تحریف، گزینشی عمل کردن یا پنهان کردن به کار میرود.
روزنامه وال استریت ژورنال، در مقالهای به نقل از معاون سابق روابط عمومی شرکت یونایتد برندز، به کاستیهای اخلاقی روابط عمومیها اشاره میکند. وی میگوید: «هر چه بیشتر درباره این موضوع فکر میکردم و هر چه بیشتر در اتفاقات پیرامون خود دقت میکردم، بیشتر مطمئن میشدم که روابط عمومیها در به افتضاح کشاندن دنیا دست دارند.
میتوانستم دست روابط عمومی را ببینم که ریسمانها را میکشد، حوادث را ایجاد میکند و روی اتفاقات سرپوش میگذارد… به هر جا نگاه میکردم، مثل این بود که قدرت تخیل و سبک نگارش به جای واقعیت نشستهاند»
اگرچه برخی از پژوهشهای محدود، این حرفه را از نظر صداقت و پایبندی به اصول اخلاقی در رتبه نازلی قرار دادهاند، با این حال لین سالوت در پژوهشی تازه، از مردم درخواست تا نظر خود را درباره کارکنان روابط عمومی بیان کنند.
نتایج این تحقیق هم زمان اخبار خوب و بدی را نشان داد. روی هم رفته، اخبار خوب حاکی از آن است که در نظر عامه مردم، وجهه کارکنان روابط عمومی، بهتر از آن چیزی است که خیلیها تصور میکنند. بر اساس نتایج این تحقیق، میزان اعتبار کارکنان روابط عمومی در میان سایر مشاغل «بالاتر از حد متوسط» است.
مانند گروهها یا حرفهای دیگر، روابط عمومی نیز دارای کارکنان پایبند به اصول اخلاقی و کارکنان خاطی است.
با این حال، از آنجا که روابط عمومی به عنوان حرفهای بالنده تلاش دارد تا در تصمیمگیریهای اقتصادی، نماینده مردم و در کنار آن نماینده سازمان هم باشد، کارکنان آن اغلب به معیارهای بالاتری پایبندند. رسانهها و افراد مختلف، به سرعت رفتار فریبکارانه را که شاید در سایر حرفههای رقیب امری عادی به شمار آید، برملا خواهند ساخت.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
دیدگاهتان را بنویسید