×
×

یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل

  • کد نوشته: 24116
  • سه شنبه, ۲۹ام اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • ممبینی – پایان دوران بلندگوهای یک‌طرفه و ایجاد ارتباطی دوسویه در روابط‌عمومی گامی در این پوست‌اندازی است که همگام با تحولات جدید تکنولوژیکی در چند سال پیش و گسترش شبکه‌های اجتماعی رقم خورد. در این تحوّل، حوزه روابط‌عمومی هرچند دیرهنگام و سخت، اما توانست از حالت سنتی فاصله بگیرد؛ هرچند هنوز هم روابط‌عمومی‌هایی به چشم […]

  • ممبینی – پایان دوران بلندگوهای یک‌طرفه و ایجاد ارتباطی دوسویه در روابط‌عمومی گامی در این پوست‌اندازی است که همگام با تحولات جدید تکنولوژیکی در چند سال پیش و گسترش شبکه‌های اجتماعی رقم خورد. در این تحوّل، حوزه روابط‌عمومی هرچند دیرهنگام و سخت، اما توانست از حالت سنتی فاصله بگیرد؛ هرچند هنوز هم روابط‌عمومی‌هایی به چشم می‌خورند که بر پایه همان نهاد انتشارات و مطبوعات چند دهه گذشته عمل می‌کنند.

    شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در بررسی تاریخچه روابط‌عمومی در ایران، نام خوزستان با جایگاهی ویژه و نقشی پیشگامانه به چشم می‌آید. هم‌زمان با جاری‌شدن رگ‌های نفت در این سرزمین، رگ‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیز جان گرفتند و خوزستان را به پیشگام این عرصه تبدیل کرد.
     
    نام‌های بزرگی چون حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک نیا و نجف دریابندری در تاریخ روابط‌عمومی خوزستان می‌درخشند. حضور هر یک از این نام‌ها در عرصه «انتشارات و مطبوعات» خوزستان، گواهی بر تأثیرگذاری این استان در این عرصه دارد.
     
    نام روابط‌عمومی در گذر زمان، از انتشارات و مطبوعات تا اطلاعات و روابط‌عمومی دگرگون شده است و در این دگرگونی‌ها این نهاد اطلاع‌رسانی با پوست‌اندازی، متحول و پویاتر شده است.
     
    امروز، در گذرگاه تاریخ روابط‌عمومی، خوزستان با ضرورتی انکارناپذیر روبروست: ضرورت پوست‌اندازی و نوآوری. همان نکته‌ای که دکتر لفته منصوری محقق خوزستانی پنج سال پیش در مقاله‌ای بر ضرورت آن تأکید کرد و نوشت که روابط‌عمومی در خوزستان باید با دگرگونی و تحول در رویکرد و ساختار خود، مدلی تعاملی مبتنی بر ارزش‌ها، هنجارها و آرمان‌های خوزستانی را ابداع کند.
     
    پایان دوران بلندگوهای یک‌طرفه و ایجاد ارتباطی دوسویه در روابط‌عمومی گامی در این پوست‌اندازی است که همگام با تحولات جدید تکنولوژیکی در چند سال پیش و گسترش شبکه‌های اجتماعی رقم خورد. در این تحول، حوزه روابط‌عمومی هرچند دیرهنگام و سخت، اما توانست از حالت سنتی فاصله بگیرد؛ هرچند هنوز هم روابط‌عمومی‌هایی به چشم می‌خورند که بر پایه همان نهاد انتشارات و مطبوعات چند دهه گذشته عمل می‌کنند.
     
    این دگرگونی‌های ایجاد شده در حوزه روابط‌عمومی‌ها و ارتباطات، از مخاطب آغاز شد؛ مخاطبانی که دیگر صرفاً شنونده نیستند و به قول استاد ژورنالیسم دانشگاه نیویورک، این مخاطبان، خودشان می‌نویسند، دوربین به دست می‌گیرند، سخنرانی می‌کنند، وارد یک گفتگو می‌شوند و در یک کلمه تأثیرگذارند. این یعنی پایان یک ماجرای یک‌طرفه در روابط‌عمومی‌ها.
     
    امروزه ضرورت این پوست‌اندازی در حوزه روابط‌عمومی با ورود هوش مصنوعی بیش‌ازپیش شده و دراین‌بین، هوش مصنوعی فارغ از هراس‌ها از نابودی مشاغل، می‌تواند ایفاکننده نقش مهم در بهبود ارتباطات با مخاطبان باشد. پاسخ به اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند ایفاگر چنین نقشی شود، در کتابی که اخیراً از سوی انتشارات کارگزار روابط‌عمومی منتشر شده می‌توان یافت.
     
    دکتر ولید آلبوناصر و مهدی باقریان نویسندگان «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل»، به ارائه راهکارهای عملی و قابل‌اجرا در زمینه‌هایی مانند تولید محتوا، رصد و تحلیل رسانه‌ها، مدیریت بحران و برنامه‌ریزی راهبُردی پرداخته‌اند.
     
    در این کتاب بر این نکته تأکید شده است که همگام با پیشرفت هوش مصنوعی، متخصصان روابط‌عمومی باید ذهنیت یادگیری مستمر و سازگاری را بپذیرند و روابط‌عمومی‌ها از قدرت هوش مصنوعی برای متحول کردن شیوه‌های خود بهره ببرند.
     
    سرمایه‌گذاری و آموزش از مؤلفه‌هایی است که نویسندگان کتاب برای درونی شدن هوش مصنوعی در روابط‌عمومی‌ها بر آن تأکید دارند. افزایش بهره‌وری و کارایی، بهبود کیفیت ارتباطات، ایجاد فرصت‌های جدید از پیامدهای این سرمایه‌گذاری و آموزش است.
     
    خوزستان به دلیل قدمت دیرینه در حوزه روابط‌عمومی و همچنین به دلیل وجود روابط‌عمومی‌های فراروان به یُمن دولتی‌ترین استان کشور و همچنین برخورداری از نخبگان در حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات می‌تواند در این حوزه تأثیرگذار باشد و به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود هوش مصنوعی به روابط‌عمومی‌ها به‌حساب آید.
     
    اگر درگذشته نام‌هایی چون حمید نطقی و نجف دریابندری در عرصه روابط‌عمومی خوزستان می‌درخشید، امروز هم نام‌هایی چون کیوان لطفی، زینب شریفی، ولید آلبوناصر، لفته منصوری و…. که در عرصه ارتباطات صاحب‌نام هستند و تألیفاتی در حوزه ارتباطات دارند حضورشان می‌تواند تحول‌بخش این حوزه بر مبنای فناوری روز و هوش مصنوعی باشد.
     
    انتشار کتاب‌هایی همچون تحول دیجیتال در صنعت روابط‌عمومی و روابط‌عمومی ای. اس. جی، هوش مصنوعی، روابط‌عمومی در عمل و… از سوی نویسندگان خوزستانی و ایجاد گفتمانی مبتنی بر آن می‌تواند نویدبخش این تأثیرگذاری باشد.
     
    چه بخواهیم و چه نخواهیم، هوش مصنوعی نیز همچون شبکه‌های اجتماعی که زمانی تحولی عمیق در جامعه ایجاد کردند، همه حوزه‌ها از جمله روابط‌عمومی را دگرگون خواهند کرد.
     
     

    انتهای پیام/

    <div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
    <script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
     
     
     
     
    https://dailypr.ir/?p=24116
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *